Alla inlägg under december 2007

Av Johanna Lehman - 31 december 2007 15:04

Igår var en riktigt lat dag. Sov länge, åkte iväg för att träna med Vinga, bara för att upptäcka att någon knyckt vår bokade tid i ridhuset. Körde ett kort pass ute men efter typ 20 sekunder knockade Vinga mig och rev upp ett jack i min ena näsvinge. Det blödde som attsingen och ville inte sluta, så vi gav upp och åkte hem.


 Idag var vi iväg på nytt och hade bättre tur. Ridhuset var ledigt och vi körde två hela program till musik, med publik ... Tony, Therese, Thomas, Tilde, Imse och Ollie. Upptäckte att några små ändringar i programmet kommer att bli nödvändigt men i det stora hela kändes det bra. Körde lite stanna-övningar med Ollie oxå. Han kan nog bli en riktig pärla för mig att träna med om Therese vill låna ut honom för lite lydnad och freestyle, vill säga!


Imorgon startar vi upp ett nytt år, med nya förväntningar och förutsättningar. 2007 har verkligen gått superfort! Ibland jobbar man bara på utan att stanna upp och tänka efter. Det är mitt enda nyårslöfte … att stanna upp i vardagen och inte hetsa vidare till nästa dag … och nästa … och nästa!


Under 2007 har vi fått uppleva både sorg och glädje, så som det bör vara i livet. Vi och våra vänner har mist ett alltför stort antal kurshundar, trimhundar, valpar och gamla hundar, på grund av sjukdomar och olyckor. Främst tänker jag givetvis på vår egen Vega, som fick sluta sitt liv innan det knappt hade börjat. Alla som träffade Vega fick ta del av hennes enorma personlighet. Hon var så mycket tax man bara kan bli! För bara ett par veckor sedan försvann också Vegas syster Nova ur våra liv. Hon rycktes bort i en trafikolycka och våra tankar går till hennes familj.


Året har ju inte bara varit mörkt och trist. Vi har fått uppleva massor av glädje och skratt. Vi har haft flera, härliga, praktikanter hos oss på KHC. Vi har fått lära känna massor av duktiga och ambitiösa kursdeltagare. Vi har fått träna underbara hundar och deras ägare. Vi har fått trimma, klippa och bada mängder av vackra hundar, de flesta ganska glada att vara här, trots allt. Vi har träffat valpar, unghundar och gamla hundar. Vi har träffat tikar och hanar av alla möjliga och omöjliga raser. Vi har umgåtts med dagishundar dag ut och dag in … och vi har älskat varje sekund!


Vi har tränat ihop med vänner och bekanta på klubbarnas gräsplaner, på jobbet, i skogen, i regn, i snö och i solsken. Vi har också fått utdelning för idogt övande. Therése och Kira har tagit 1:a pris i Nybörjarklass på Jaktprov med klassvinst och HP. De har också lyckats bli uppflyttade till Högre Klass Spår. Jag själv har tillsammans med Vinga blivit uppflyttade i Klass II i Freestyle, kommit 2:a på KM i Freestyle, fått godkänd poäng i Rallylydnad Nybörjarklass och fått 1:a pris i Lydnadsklass I. Vi måste nog säga att vi är ganska nöjda med året och vi ser fram emot 2008 och de tävlingar vi skall satsa på då. Therése har lovat att starta i Öppenklass på jaktprov med Kira och jag själv skall upp i Klass III i Freestyle med Vinga, starta i anlagsklass på viltspår med Vanda och starta i Lydnadsklass I med Tua (jag förutsätter givetvis att tanten blir frisk *ler*). Förhoppningsvis kommer Säröbos kennel att få tillökning under det nya året i form av en BFdB, om vi hittar de rätta linjerna vill säga. Om så sker så blir det säkerligen full fart på utställningssidan också. Det var längesedan, så det ser vi fram emot.


 Nu skall jag hem och fixa till mig inför kvällen. Ha en härlig nyårshelg, hoppa över fyverkerierna och sätt upp rimliga nyårslöften. / Johanna


Av Johanna Lehman - 29 december 2007 16:00

 Igår kom pm:et från Göteborg och freestyletävlingen. Tre deltagare i Klass II. Inte så många men oj, vilken konkurrens. Får lite prestationsångest, måste jag erkänna. Men ... vi kan ju sämst bli 3:a!


Varit i ridhuset på Lillerud och tränat en halvtimme idag. Körde ett helt program inne och ett helt ute. Vinga var helt off ... ingenting funkade och hon försökte med alla möjliga genvägar för att komma åt belöningen. Kan själv!  Så här har det varit före varje tävling. Undrar om det kan bero på mig, kanske?! Skall köra ett pass imorgon till musik, ett på måndag och ett på fredag inomhus. Lär väl bli en del utomhus under veckan oxå! Jag vet ju att hon kan, bara hon vill!


Tua mår bättre och fick komma hem redan igår. Hon är inte helt bra än och står på kortison och antibiotika och skall tillbaka på återbesök med fler utredningar. "Diagnos okänd" står det i journalen. Ganska ovanligt, enligt veterinären. Hoppas bara att de hittar felet. Vill ju absolut inte att hon skall gå runt och ha ont!  Stackars liten!


Nu skall jag hem och slappa och leka lite med min nya GPS!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 27 december 2007 13:22

Den här julen har inte liknat någon annan. I lördags var jag ju iväg och tränade med hundarna i ridhuset på Lillerud och sedan badade jag vovvar på jobbet. Tua var skapligt pigg och åt lite på kvällen. I söndags blev hon riktigt dålig igen, dreglade och hade hög feber. In akut till veterinären, som upptäckte blåsor i mun och hals samt smärtor i hela kroppen. Inlagd på nytt över jul. Skit oxå! Haft telefonkontakt hela helgen och hon mår bättre nu, men är inte bra och är fortfarande inlagd med nya provtagningar på schemat idag. Kanske ... kanske får jag hem henne imorgon?! Och förhoppningsvis får vi oxå veta vad som är fel!


På julafton var det dags igen. Tog mig en ordentlig sovmorgon och skulle just starta klappinpackningen när Terese på Bismas kennel ringer och vill ha hjälp med en valpning. Åkte in till Karlstad vid 11.00 och var hemma igen vid 18.00 Valpningen gick bra och alla mådde fint när jag åkte. Önskar er lycka till med bebbarna under veckorna som kommer. "Barnmorskan" kommer och kollar till dem när de blivit lite större ... och roligare att se på *ler*!


Väl hemma packade jag in paket som aldrig förr och hann lagom till kaffet och julklappsutdelningen. Fick agera tomte oxå, med en aning suspekt utstyrsel *ler*! I säcken hittade jag oxå paket till tomtan så som en GPS ... för att jag inte skall åka vilse, en varm filt, presentkort, klocka, handdukar, sängkläder, filmer mm. Tack snälla för alla klappar!


"Tomtan"


Idag och imorgon jobbar jag heldagar på trimmet. Dagen startade med den här söte westie-killen, som var inne på puts inför nyårskalaset?!


Westie-Bus


Under resten av veckan skall jag försöka hinna med en hel del träning med Vinga. Förhoppningsvis får jag hem Tua imorgon och hoppas att hon håller sig pigg och kry över resten av helgerna. Börjar bli lite lagom trött på veterinärbesök på jourtid nu ... misstänker oxå att veterinärerna börjar bli lite trötta på mig och mina sjuka hundar!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 22 december 2007 14:46

Det här blir mitt sista inlägg före julafton. Har inte ens telefon hemma just nu och än mindre internetuppkoppling så det blir bara vid eventuella jobb-besök det skrivs i dagboken.


Imorse träffade vi Therese C för träning med vovvarna i ridhuset på Lillerud. Tua mådde lite bättre idag och fick följa med och sova i bilen (favoritplats för litet münstermonster) påbyltad med diverse kläder. Vanda fick komma in och köra lite targetträning i ridhuset och Vinga fick en ordentlig genomkörare med både momentträning och två hela freestyleprogram. Funkade riktigt bra men det mjuka underlaget gjorde att det var lite svårt för henne att backa bra. Testade sedan i maskinhallen på betonggolv och då gick det mycket bättre. Therese hade med sina bc-pojkar Imse och Ollie samt barnvagn med dottern Tilde. Ganska bra störning för Vinga som hade stora funderingar kring vad som kan finnas i en sådan fyrhjuling till vagn!


Fick testa lite småövningar med pojkarna oxå, kontaktövningar med klickern med Imse, för att se hur han reagerade på ljudet, och lite attitydträning med Ollie, som gärna vill se ut som man försöker mörda honom under träningspasset. Lite typiskt bc antar jag. Men övningarna gick bra. Kul att köra bc ... lite lagom så där ibland  Det får nog inte bli för ofta, det räcker med en intensiv toka till flat!


Efter lunch åkte vi in till stan och badade Imse och Ollie. Det var minst sagt välbehövligt. "Bonngrabbar!" Men nu är de julfina. Hoppas det håller i sig med vädret över helgerna så de inte hinner skita ner sig igen


Imse!


Ollie ... lite trött efter all uppståndelse!


Nu har Therese åkt hem och Tony ... galningen ... har åkt in till stan för att julhandla. Inte riktigt riktigt enligt min mening, men han får skylla sig själv. Jag skall nu hem och slappa en stund och sedan fixa till mig inför kvällen då vi ... personalen på jobbet ... förhoppningsvis skall tillbaka in till stan för att äta och dricka gott! Det skall bli kul ... lite avslappning inför julens hets!


Ett stort tack till alla som lämnat julblommor, grupper och andra klappar till oss på KHC. Det är så väldigt uppskattat och det värmer och lyser upp i vintermörkret!

Ha nu en riktigt God Jul och passa på att njuta ordentligt. Det finns ingen mening med att stressa upp sig. Julen är till för avslappning och ro, inte jäkt och en massa måsten!


Ha det gott! / Johanna



Av Johanna Lehman - 21 december 2007 18:17

Nu är veckan över och vi står fortfarande på benen  Nu återstår bara lite julshopping för mig så är helgen ett faktum. Skönt!


Tua har inte blivit piggare så imorse lade vi in henne hos veterinären över dagen, på dropp och antibiotika. Hämtade henne för en stund sedan för att hon skall få vara hemma över natten, men blir hon inte bättre skall hon tillbaka in imorgon. Hon såg inte direkt fräch ut nu heller, men det är gott att ha henne hemma med oss istället för ensam i en box. Misstänker någon fästingburen sjukdom. Proven visade på en infektion så det blir dunderkur med antibiotika. Skall till apoteket och hämta ut medicin nu ikväll och hoppas på bättring. Lägger planerna på tävling i januari på hyllan så länge. Tråkigt


Idag har det varit bad och klipp för hela slanten. Bland annat julbadat berner sennen, basset och pappillon. Stort tack till Therese B för hjälpen. Hade inte fixat den här dagen annars! Eftermiddagen har gått åt till bad, fön och klipp av dagisets storpudelhane Torsten. Så här snygg blev han!


Julfixad Torsten!


Nu skall jag sitta i lugn och ro vid datorn en stund innan jag ger mig ut i kaoset. Skall köpa mina sista klappar ikväll och har hört rykten om mycket långa köer in på Bergvik. Det skall bli kul ...


Ha det gott i helgen och stöka inte för mycket  Johanna

Av Johanna Lehman - 20 december 2007 18:53

Idag har varit en lång dag ... och den är inte slut än. Har klippt och trimmat sedan kvart över sju imorse och öppnade före det på dagis. Var med andra ord uppe med tuppen ... klockan halv sex! Det kan man inte tro om mig!

Kundlistan har bestått av massor av julbad, stora som små, whippetar, berner sennen, blandraser och golden. Blandrasklipp och riesenklipp har vi  hunnit med och naturligtvis ett helt gäng klor idag oxå! Imorgon blir det mera klipp, trim och bad.

Nu börjar mina egna hundar att tröttna och dagens sista trimhund är redo för hemgång. Själv skall jag iväg och shoppa julklappar. Tur att affärerna har kvällsöppet nu för tiden! Imorgon blir det inte fullt så tidig start, som tur är. Nu blir det en promenix med vovvarna och sedan Bergvik! Förhoppningsvis är det inte knökfullt med folk så här dags.

Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 19 december 2007 17:46

Startar dagens inlägg med en bild på tisdagskvällens hundkund, Muffin *ler*. En mysig tant som helst vill pussas hela tiden men som snällt går med på trim och kloklipp.


Yeah ... nu är jag färdig för julpartaj!


Idag har det gått i ett på trimmet. Nu ikväll har jag fått ett sent återbud och skall därför ge mig ut i kylan och träna lite med Vinga. Tua har fortfarande ont i ryggen men verkar lite piggare och åt sin middag igår kväll. Förhoppningsvis släpper det helt innan jul.


På schemat idag har vi bland annat haft blandrasbad ...



... mer blandrasbad ...



... cockertrimning ...



... borderterriertrim, pudelklipp, blandrasklipp och en hel massa kloklippningar. Skönt att få gå ut i mörkret och rensa huvudet lite. Imorgon kör vi för fullt igen! Tur att hundhår är det bästa jag vet *ler*.


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 18 december 2007 18:06

Igår fick Tua riktigt ont i ryggen igen. Det var som jag misstänkte, ett skov på gång. Stackars tanten. Var i ridhus och tränade i lördags och märkte inget direkt. Hon åt sin mat i lördags kväll och i söndags men igår så var det kört! Blev helt skakis och eländig med feber och stelhet. Imorse haltade hon växelvis bak och fram fast hon fått smärtstillande. Gick in till veterinärerna direkt vid åtta och fick en spruta metacam av snälle Jesper. Tur att vi har farbror doktorn så nära! Nu blir det vila ett tag och förhoppningar om snabb tillfriskning så vi kan fortsätta träna. Jag har gett mig sjutton på att den onda ryggen inte skall få förstöra hennes hundliv ... för utan aktivering blir tantens liv just inget hundliv.


Vinga fick träna freestyle i ridhuset i lördags. När jag kom var bara Helena där med två vovvar och hon gick efter en stund, så vi fick hela alltet för oss själva *ler*. I söndags åt vi jullunch hos Tonys föräldrar och hittade en bra grusplan i Borgvik att träna på innan maten. Gott att se att hon fixar miljöbyten i träningen. Nu skall bara mattes nerver hålla oxå!


I lördags och igår jobbade jag hemma med trimhundar. Springer, cocker, schäfer och blandras var några av kunderna som besökte oss i Flokerud. Idag har jag jobbat sedan åtta och har fortfarande en hund kvar. Jack russel gånger två, wheaten gånger två, en hel massa kloklippningar och lite annat smått och gott. Blir en tuff vecka!


Wheatentjej väntar på hemgång!


Fick samtal från en av mina trimkunders matte förut. Hennes wachteltik fick cert på Stora Stockholm i helgen. Jättekul! Grattis!


Läste oxå i Emma Willblads blogg att hon och Csar fixat hem både vinsten i Agria Cup finalen och Klass III i den officiella freestyletävlingen i Stockholm. Ni är grymma och helt klart mina största förebilder inom freestylesporten! Skall bli skitkul att se er i Göteborg!


Nu skall jag återgå till trimmeriet. Ha det gott! / Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards