Alla inlägg under juni 2009

Av Johanna Lehman - 30 juni 2009 16:33

Varmt, varmt, varmt! Tur att det finns fläkt och myggnät, annars hade det varken blivit jobb eller sömn *ler*. Onsdagens agility, fortsättningsgruppen, är uppskjuten till svalare datum men valparna skall träffas ikväll och kursa i skuggan på plan. Kommer inte blir värst avancerade övningar idag, bara enkla genomgångar samt en hel del teori för mattar och hussar. Får se hur strukturerad fikapausen kan bli, nu när alla bebisarna måste med in i köket. Man kan ju inte lämna dem i bilarna i den här hettan!


I fredags gjorde jag en ny bekantskap, en Juzjnorusskaja Ovtjarka, eller Sydrysk Ovtjarka om man vill förenkla det hela lite. Just den här vovven hade tovat ihop sig förfärligt och behövde rakas in på bara skinnet. Han levererades med munkorg och vi fick ett varningens ord om rasens skärpa. Men, när vi kom igång med klippningen var vovven from som ett lamm, lade huvudet i knät på mig och verkade tycka det hela var ganska skönt. Resultatet blev inte särskilt snyggt, men mycket praktiskt och välbehövligt. Bilden visar hur rasen egentligen skall se ut och är lånad på http://www.sbhk.se/


I helgen passade jag taxarna hos mamman, plaskade i poolen och bara mådde gott. Det har inte blivit så mycket träning med hundarna i värmen, de ligger mest och pustar, flämtar och dricker litervis med vatten. Nästa vecka bär det iväg till Mälarö på workshop i freestyle. Hoppas inspirationen kommer åter då.


Imorgon tar jag en ledig onsdag, handlar, packar och städar. Ha det gott i solen! / Johanna

Av Johanna Lehman - 25 juni 2009 16:41

En liten påminnelse om hundar, bilar och värme! 


      Tid      Temp ute   Väder    Temp i bil   

08.30      14° C      skugga      19° C

09.30      18° C      skugga      38° C

10.30      20° C      blandat     47° C

11.15      20° C      sol            58° C

12.00      23° C      sol            62° C

13.30      22° C      sol            85° C


Av Johanna Lehman - 24 juni 2009 17:42

... blir jag i slutet av juli när allt är betalt och klart. Skrev kontrakt idag på det lilla huset i Butorp som jag tittade på och besiktigade för några veckor sedan. Känns så himla skönt att det är klart, huset blir mitt! Så nu skall det planeras packning och flytt, hur mycket som helst att göra, med andra ord, så under slutet av juli jobbar jag bara ibland, och hoppas att mina kunder har överseende med det *ler*. Så här ser huset ut ...


Framsidan


Baksidan


Idag har jag jobbat hemma med trim av mysig springertjej och ikväll blir det agilitykurs nybörjare där jag och Semlan är med och deltar lite vid sidan av, för att få kläm på grunderna igen. Just nu har solen gått i moln och jag hoppas att den stannar där tills imorgon *ler*. Det är i och för sig skugga på plan men det blir säkert varmt och skönt ändå!


Imorgon och på fredag blir det trimjobb som vanligt, tänk på att det fortfarande är fyra veckors väntetid på trimmet. I helgen skall jag passa taxarna hos mamman och tänker ligga i poolen och svalka mig, har hört att det skall bli riktigt, riktigt varmt!


Ha det gott! / Johanna


Av Johanna Lehman - 18 juni 2009 17:13

Idag har regnet öst ner över Karlstad och jag är som vanligt glad att jag jobbar inomhus. Ikväll träffas fortsättningsgruppen och tränar och då hoppas jag verkligen att det håller upp så att vi får lite inspiration.


Har fortfarande inte fått besked på hur det blir med huset utan letar vidare även på annat håll. Inte så långt från Karlstad naturligtvis, för här har jag ju mitt jobb och mina vänner. Det skulle dock kännas bra om jag kunde bli kvar i Grums kommun så jag inte kommer så långt från lilla mamman, som jag ju oxå driver kennel ihop med. Känner mig helt tom i bollen av alla husbeskrivningar och samtal med mäklare. Är ett kontrollfreak och avskyr när beslut ligger hos andra än mig själv. Jobbigt!


Har i alla fall jobbat på trimmet hela dagen, som vanligt, med tibbe-klipp, goldenbad, schnauzertrim och rakning av tovig newfoundland med kastreringspäls. Nu har jag bara kursen kvar innan jag går på välbehövligt midsommarfirande som spenderas hos mamman i Värmskog tillsammans med släktingar. Önskar er alla en riktigt skön, solig och lat midsommarhelg!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 16 juni 2009 15:41

Idag har det faktiskt varit riktigt varmt! Har jobbat på trimmet hela dagen med blandrasklipp, portisfrisering, utkamning av beardis i full päls och nu på eftermiddagen en stilig briardkille som gick från långhårig och raggig till snygg riesenstil. Många väljer att klippa ner sina lång- och tätpälsade hundar nu på sommaren, ett alternativ som jag tycker funkar för de flesta. Man måste givetvis vara medveten om att pälsens struktur ofta förändras vid klipp. Pälsen har även har skyddande egenskaper, mot sol, värme och väta, som försvinner när man klipper ner, man kan ju heller inte ställa ut hunden (om det inte är en klippras naturligtvis) men det är å andra sidan bra att slippa vänta ett dygn innan man får en torr hund, efter bad, med fukteksem som följd. Det är oxå bra att lätt komma åt eventuella fästingar i tid och att slippa daglig utredning av tovig päls. Bara man skyddar hunden från solbränna och väta så tycker jag att man gott kan satsa på kort frissa i sommar.


Det är ju som vanligt högtryck på trimmet och trots att vi är två som jobbar vissa tider i veckan så är det lång väntetid. Snälla ring och boka Er klippning eller trimning minst tre veckor i förväg. Vänta alltså inte tills vovven är långhårig utan ha lite framförhållning. Även badtider måste bokas i god tid. Kloklippningar tas i regel emot samma dag som Du ringer.


Ikväll träffas valpgrupp I för träning av diverse vardagsmoment och teori om inlärning. Jättekul att följa valparnas utveckling under sommaren. Det hinner ju hända en hel del under de två veckor som går mellan kurstillfällena, så det är lika spännande att se vad som tränats inför varje gång.


Nu har jag en hund kvar på trimmet innan valparna kommer. Efter kursen skall jag hem och sova. Envisas med att ligga och läsa på kvällarna, för att varva ner efter långa dagar, och är därför jättesömnig när klockorna (ja, jag måste ha två) ringer på morgonen. Skönt att det i alla fall är ljust när man vaknar. Det gör det lite lättare att stiga upp.


Ha en trevlig kväll! / Johanna

Av Johanna Lehman - 15 juni 2009 10:40

Besiktningen i fredags gick bra. Fick bekräftat en del som vi misstänkte angående ventilation och konstig konstruktion av duschutrymmen bland annat. Var uppe och kollade med snickare igår och skall räkna lite på eventuella kostnader, så får vi ser vad säljarna säger. Vill ju gärna bo där, men det får inte bli för höga renoveringskostnader på ett hus i den prisklassen. Hoppas allt löser sig och jag kan flytta in i slutet av juli!


I lördags åkte jag och hundarna till Dala-Floda Bk och dömde liten inofficiell rallytävling med sex starter i nybörjar- och en i fortsättningsklass. Riktigt duktiga ekipage som kämpade på i ösregnet och som vanligt fick jag ett härligt bemötande av gänget på klubben. Alltid lika kul att komma till er, oavsett om vi tävlar eller dömer!


Igår blev det inte mycket gjort förutom koll av huset. Var uppe hos mamman en sväng och simmade, 30 grader i poolen, lagom varmt en kylig dag. Det är inte klokt att det är midsommar om fyra dagar och bara 10 grader ute. När skall det vända? Ikväll blir det tvätt och städning hemma och tidigt i säng. Jobbar som vanligt på trimmet och med kurser under veckan och är välförtjänt ledig på fredag för att fira midsommar med släkt i Värmskog.


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 11 juni 2009 21:13

Vilket sommarväder vi har!? Fy vad tråkigt, men man kan ju bara hoppas och tro att det varma vädret är på ingående!


Dagarna på trimmet rullar på som vanligt. Idag har dock varit en speciellt jobbig dag, då jag har varit inne på djursjukhuset och klippt en sederad hundstackare som ägarna inte kan hantera. Har tagit hand om henne tidigare och vet att hon kan bli riktigt arg, men det känns ändå tråkigt att behöva ge henne lugnande för att kunna hjälpa henne. Idag hade det hela gått väldigt långt och den lilla vovven var tovig in på skinnet på fram- och bakben. Dessutom är hunden gammal och har urinläckage, vilket har gjort att tovorna hårdnat och frätt på huden. Riktigt vidrigt var det, stackars hund! Veterinärerna har, liksom jag själv, självklart rekommenderat avlivning, men det vill ägarna absolut inte gå med på *grrr*. Var tvungen att sitta en stund och lugna ner mig innan jag träffade ägarna efteråt. De flesta förstår och tar till sig det man säger men vissa vill bara inte tro att de behandlar sin hund illa genom att behålla den i livet. Det är ju ändå en fördel hundar har jämfört med oss människor. De har möjligheten och rättigheten att slippa lida! Nog gnällt från en ilsken hundfrissa!


Tovig? Ingenting jämfört med dagens hundkund!

(Bilden är några år gammal och hunden är av annan ras.)


Har också hunnit med en massa mysiga, välskötta kunder under veckan, naturligtvis! Det är pudel, cocker, lagotto, field spaniel, blandisar och en hel del annat. Dagens sista kund var den här vorstehbruden ...


... som kom in som långhår ...


... och gick hem som strävhår! Jättesöt, snäll och välmående *ler*!


Igår startade Linas nybörjar-agility på KHC. Går med lite vid sidan av med Semlan för att hålla igång grundträningen. Jättekul, och det gick faktiskt bättre än på länge.


Imorgon skall jag på besiktning av huset jag kanske flyttar in i under sommaren (håll alla tummar) och på lördag bär det av till Dalarna för att döma rally-tävling. Fullt upp som vanligt, men jag hör ju som bekant till dem som helst håller sig sysselsatta för att inte fastna i massa negativa tankar om livet i allmänhet (bara om misskötta hundar!).


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 4 juni 2009 16:44

Igår på agilitykursen var Semlan på sitt värsta humör, ville inte göra nåt, och bara gick runt och tjurade?! Som den är, den lilla terriern! Har ju blivit ganska blandad träning nu under våren med både freestyle, agility och lydnad och det har kanske blivit lite mycket för lilltjejen. Hoppas, hoppas att Vingas onda armbågar blir bra snart och att söta Narnia hos Eike får massor av tikvalpar att välja mellan fram i augusti, så att Semlan får lite mindre i sin agenda *ler*.


Pratat med mäklaren idag och det verkar som om huset jag tittat på blir mitt! Om allt går som det skall med besiktning och annat, vill säga. Skall bli skönt när man har kommit iordning på nytt ställe. Just nu känns det minst sagt rörigt i det lilla hundfrisörshuvudet *ler*.



Vill passa på att påminna alla hundvänner om TV4's Talang imorgon klockan 20.00 Då måste ni faktiskt både titta och rösta på Emma Willblad och Frida Binette som skall vidare till final med sina Stardogs!


I helgen får jag lite tid till återhämtning av både kropp och knopp. Nästa helg skall jag till Dalarna och döma rally-tävling på Gagnef-Floda Bk så det känns skönt att ha den här helgen fri. Ikväll blir det kurs med sommarens fortsättningsgrupp och vi hoppas på uppehåll men är tacksamma för det svala vädret, för de fyrbentas bästa.


Ha det gott! / Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards