Alla inlägg under december 2008

Av Johanna Lehman - 23 december 2008 15:13

... att fixa innan julledigheten. Det har varit några hektiska dagar på trimmet men nu närmar det sig slutet. Nu skall jag bara orka med lite julhandel oxå, innan jag åker hem och slocknar i soffan *ler*. Har under veckan sagt hejdå till två av "mina" setterpojkar, som nu flyttar söderut och blir skåningar. Lite vemodigt men jag är säker på att de kommer att trivas där nere och att vi kommer att träffas igen. Igår kväll fick jag ett annat tråkigt meddelande. Kompisens taxtik hade blivit ihjälkörd och hittades på vägen av ägaren själv. Någon hade alltså "missat" att ringa polisen och tala om att de kört över en hund. Fy! Mycket tråkigt!


Har fotat en del igår och idag, men hinner inte ta så många bilder jag skulle önska. Är lite kul att föreviga alla små hårbollar vi möter på jobbet. Här nedanför följer ett gäng julfina vovvar.


Vill oxå passa på att önska Er alla en riktigt lugn och skön jul och så hoppas vi på lite snö imorgon och en trevlig tomte på besök! Ha det gott!

Av Johanna Lehman - 19 december 2008 18:19

Den här veckan har vi haft otroligt mycket att göra på trimmet. Långa dagar och massor av hundhår *ler*. Ett par dagar kvar att jobba före jul men först tar vi helgledigt lördag och söndag. Stort tack till dagispersonal och framförallt till Madde som kämpat med mig inne på trimmet hela veckan. Vet inte vad jag skulle göra utan er!


Haft diverse vovvar inne för klipp, trim, bad och kloklipp. Bjuder här på ett gäng bilder från veckan, både på dagishundar och trimhundar. Börjar dock med några skräckexempel på vad som kan hända om man inte klipper vovvens klor regelbundet. Hunden kom in akut när hundvakten (matte hade hamnat på sjukhuset) upptäckte hur tassarna såg ut. Det värsta jag har sett, stackars vovsing!


Ena baktassen med en klo som vridit sig uppåt!


Hunden kunde naturligtvis inte gå!


Flera av klorna låg under tassen, andra var böjda som den på bilden!


Den här tovan tillhörde svansen på en annan hund som kom in för klipp.


Önskar er en trevlig helg och så tittar vi på resten av veckans bildskörd ...

Av Johanna Lehman - 15 december 2008 18:46

... bjuder vi på idag! Här kommer diverse snöbusar i dagishagen ...

Av Johanna Lehman - 14 december 2008 14:21

Nu har vi fått vinternumret av flatklubbens tidning Charmören i brevlådan. I tidningen kan man bland annat läsa min artikel om Vinga och freestylesporten och se riktigt snygga bilder på Vinglissen, tagna av Yvonne Öster. Kul! / Johanna

Av Johanna Lehman - 14 december 2008 12:24

I torsdags träffades fortsättningsgrupp II för sista gången och hade kursavslutning tillsammans. Samtliga ekipage har kommit en lång bit på väg och jag hoppas och tror att vi kommer att ses igen på diverse kurser under våren. En härlig grupp med engagerade förare och arbetsvilliga, glada, hundar. Lycka till med fortsatt träning!


Fredagen blev en lång dag på trimmet. Fick, som tur var, ett återbud som gjorde att jag hann hämta andan under dagen. På kvällen var jag fullkomligt slut, såg på tv och somnade tidigt! Igår sov vi, jag och hundarna, till klockan nio, var ute på rastning, gick och lade oss igen och tog en rejäl sovmorgon till straxt efter ett! Skönt och välbehövligt!


Igår eftermiddag åkte jag, Selma och Vinga in till 4H och snyltade på Terese A's ridhustid. Tack för att vi fick vara med på ett hörn! Vinga och jag testade lite nya grejor och hon var riktigt pigg och duktig. Tänk om vi kunde få med oss den känslan även då vi tävlar inomhus?! Selma fick faktiskt oxå köra lite freestyle. Snurrarna börjar se fina ut, backandet oxå, men slalom går bara inte. Hon är inte alls bekväm med att vara mellan mina ben. Får ta det sakta och försiktigt så skall vi nog lyckas få till det!


Efter träningen åkte jag hem till Lina och spånade program. Fick många bra tankar och idéer och hoppas vi skall få till det till My Dog, kanske inte bara ett nytt fartigare program åt mig och Vinga utan oxå ett parprogram med Lina och Zing. Hoppas bara att Vinga bestämt sig för att inte löpa den här säsongen. Det är i alla fall två tävlingar på gång som vi inte vill missa!


Vinga i Linköping i somras! Tacka vet vi utomhustävlingar!


Nu blir det slapp eftermiddag i Värmskog med bastu och bad. Behöver bygga upp lite krafter inför kommande vecka på trimmet. Nu är det nästan omöjligt att få trimtid innan jul, men vi har några få udda tider kvar, om man inte är så kräsen med vilken tid på dygnet man får komma *ler*!


Ha en fortsatt trevlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 10 december 2008 10:31

Jaha, så har vi fått se oss själva på film. Det här med musik med långsamma partier funkar verkligen inte för oss. Ojojoj vilken förvirrad hund, hur i hela friden kunde vi överhuvudtaget få poäng på samarbete och flyt *ler*?!  Får ofta kommentarer om att vi är bra på att dölja när det går fel, och det är ju bra, men programmen blir ju så illa tråkiga när man inte får med mer än hälften av rörelserna. Jaja, mer träning inomhus och ett fartigare program nästa gång!


Här har ni i alla fall filmen: http://www.youtube.com/watch?v=6Zwv1wIf5U8


Idag har jag en del trimjobb hemma under dagen och en kurs i stan ikväll. Sitter just nu med en liten cockerflicka vid fötterna, en mycket gullig valp som väntar på hemgång.


Ha en fortsatt trevlig onsdag! / Johanna

Av Johanna Lehman - 9 december 2008 10:44

Tack snälla Yvonne för att du rotade fram den enda bilden på oss! Det är i alla fall ett bildbevis på att vi varit där. Och så visar det oss från vår bästa sida ... eller hur *ler*! Ha en fortsatt trevlig dag! / Johanna


Av Johanna Lehman - 8 december 2008 16:06

I lördags vilade vi oss i form framför tv-apparaten, packade inför söndagen och gick till sängs klockan 19.00 Igår morse ringde nämligen klockan 03.00 och jag begav mig ut på vägarna i riktning mot Stora Stockholm ... Hund 2008 och landslagsuttagningen i freestyle.


Vi hade startnummer sexton så det blev en del väntan innan start, vilket passade utmärkt då jag i lugn och ro kunde njuta av de andra mycket duktiga deltagarna. När det var vår tur tyckte Vinglissen det var dags att sova och sa "godnatt" precis utanför ringen. Vi kämpade oss igenom programmet med en hel del missar, det passar oss verkligen inte att tävla inomhus. Det är ju svårt att träna i sådana miljöer oxå, men vi får väl helt enkelt åka på fler tävlingar! Det gick trots allt bättre än i Göteborg i vintras och man får väl glädjas åt alla små framsteg *ler*. Vi fick i alla fall skapligt bra poäng på kostym, flyt i programmet, anpassning till musiken och samarbete, även om jag själv tyckte det kändes vimsigt. Vi slutade på en femtonde plats bland tjugo av Sveriges bästa inom grenen, så vi får vara nöjda ändå! Vinga var skapligt trött efter hemresan igår och vi somnade gott så fort vi kommit innanför dörren hemma i Flokerud! Tack Lina för resesällskapet på hemvägen. Vi får alltid så kuliga idéer i bilen *ler* och, bara så du vet, det blir inte tal om att inte åka till Göteborg. Så det så!!


De tre landslagsplatserna togs i alla fall av Frida Binette med Alice, självklara vinnare enligt mig själv, Lilja Fredrikson med duktiga Goa och Linda Laikre med lilla snabba Holly. Grattis! Den fjärde landslagsplatsen var ju redan tillsatt av vinnaren från World Dog Show Stockholm 2008, Emma Willblad och Czar. Reserv i laget blev Susanne Jaczewski med Oscar. Landslaget kommer att tävla i Göteborg på My Dog och göra upp om titeln Nordiska Mästare. Spännande!


Nu har jag en kund kvar på trimmet innan hemgång. Skall fixa med lite pappersarbete hemma sedan blir det nog sova tidigt. Känns i kroppen att man klampade omkring på mässan hela dagen igår!


Ha en fortsatt trevlig måndag! / Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards