Alla inlägg under november 2008

Av Johanna Lehman - 28 november 2008 21:30

Dagen har minst sagt varit konstig! Imorse skulle jag ta en liten sovmorgon för att vara utvilad vid kvällens freestyleträning. Madde skulle sköta trimmet så att jag kunde ta en lugn förmiddag. Men vad händer? Jo, man vaknar en timme innan väckarklockan skall ringa och är kissnödig ... och då var ju hundarna tvungna att gå ut oxå. Så gick det med den vilopausen.


Väl på jobbet blev det en del trimjobb, ett par schnauzrar, en golden och några kloklippningar. Vid halv tre ringde helgens inhyrda instruktör och hade krångel med bilen. Så blev freestylekvällen flyttad. Förhoppningsvis hinner vi med ett pass efter kursen imorgon. För då kommer Emma till jobbet och skall drilla nio stycken ekipage i tävlingslydnadens ädla konst *ler*. Väldans tur oxå att inte Emmas bromsar kollapsade på vägen till Karlstad, för då hade det kunnat gå riktigt illa. Men ... men ... vi får ge oss till tåls och vänta tills imorgon bitti. Klockan tio kör vi igång!


Avslutar kvällens bloggande med en bild på en härlig irländsk terrierkille som varit inne på grovtrim i veckan. Några träningsbilder från i söndags blir det oxå ... brrr kallt!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 26 november 2008 17:35

I måndags kväll insåg vi våra begränsningar och höll kursavslutning inomhus. Det var Lös Hund kursen som gjorde sitt lilla avslutningsprov med bravur. Vann gjorde dagishunden, fieldspanieln, Lukas efter en snygg bana på kort tid. Duktigt!


Igår kväll var det Valpgrupp I som hade avslutning, oxå inomhus. Vi startade med den individuella, praktiska delen, där deltagarna fick genomgående bra resultat och det syntes att de jobbat på ordentligt hemma. Vann gjorde bus-labben Zelda, som gått från ostyrig valp till duktig unghund på 14 veckor. Vi avslutade sedan med en tipspromenad i lag, med frågor om allt mellan himmel och jord när det gäller hund i största allmänhet! Och visst märktes det att deltagarna hängt med på teorilektionerna *ler*. Bra jobbat!


En del trim har vi hunnit med oxå, som cocker, mellanschnauzer, blandrasklipp och annat smått och gott!


Idag har jag haft ledig onsdag fram tills nu. Har varit hos mamman och fixat en massa pappersjobb och passat på att släppa hundarna i stora hagen för lek och bus med taxtanterna och Ettan. Ikväll blir det fortsättningskurs och imorgon jobbar jag som vanligt på trimmet hela dagen.


Ha en fortsatt trevlig onsdag! / Johanna

Av Johanna Lehman - 24 november 2008 17:20

Hoppsan vad det blev vinter plötsligt. Hoppas de flesta fått på vinterdäck annars lär det ligga en och annan bil i diket när jag åker hem ikväll. Jag klarar mig förhoppningsvis, med dubbar och fyrhjulsdrift. Och så får man givetvis anpassa farten efter väglaget!


I lördags hade vi slappardag hemma, både jag och hundarna. På kvällen åkte vi upp till mamman, åt middag, bastade och badade i poolen. Mycket lyxig lördagskväll *ler*.


Igår morse hade jag avslutning på min apporteringsgrupp, hemma i Flokerud, med en liten minitävling. Deltagarna klarade sig bra och slutresultatet var mycket jämnt. Vann gjorde labbetiken Fia som löste uppgifterna bäst. Lycka till i fortsättningen, det har varit en givande kurs för mig som instruktör. Och så har ni ju jobbat på så himla bra på hemmaplan! Till våren kör vi fortsättningshelg!


På eftermiddagen åkte jag och Vinga in till Karlstad och tränade freestyle med Lina och Zing. Kallt som attans var det och till och med Vinga som brukar vara så tålig fick lite kramp i tårna. Vi fokuserade i första hand på störningar på marken, något som Vinga har mycket svårt att motstå. Kommer att lägga ut postitlappar över hela golvet i parkeringshuset när vi tränar nästa gång *ler*. Hon borde ju lära sig någon gång, fast hon är lite vimsig!


Idag har det varit blandad kompott på trimmet. Ett par russlar, en puli och en dvärgschnauzer. Ikväll har vi avslutning på Lös Hund gruppen, ett härligt gäng hundar och ägare som kommer få avlägga examensprov i snöyran *ler*. Då lär det synas om momenten sitter!


Skall oxå passa på att gratulera mina trimkunder, sussexarna Doris och Boris, med ägare Susanne Carlsson, som i helgen fick strålande resultat i Vinkingskeppet i Hamar. Doris blev BIM, NUCH och NV -08 och Boris (WW-08 NUCHSV-08 NORDV-07 FINV-03 Farin´s Jabba Dabba Doo) blev BIR, BIG3 och NV -08. GRATTIS!


Ha en fortsatt trevlig måndag! / Johanna

Av Johanna Lehman - 17 november 2008 17:46

Idag har det varit som vanligt på trimmet. Är inne i en ganska lugn period just nu. Lite som lugnet före stormen, eller före julen kanske. Har i alla fall haft privatträning av busig basset, utställningsklippt wachtel och sussexspaniels, trimmat överpälsad långhårstax och putsat gullig borderterrier. Här kommer en mycket suddig bild på den sistnämnda ...


... mysige Alex ...


... och en bild på konstig, men mycket trevlig, blandis från förra veckan ...


... gråhund - beardis!


Ikväll har jag apporteringskurs, näst sista tillfället och vi skall vara utomhus. Kommer frysa ihjäl *ler*. Tur att man har mycket inbyggd isolering! Nu skall jag klä på mina hundar och stoppa ut dem i bilen. Vanda höglöper och är otroligt tjatig. Hon är knappt medveten om att hon låter och det är fruktansvärt irriterande. Attans bassetkorv!


Ha en trevlig kväll! / Johanna

Av Johanna Lehman - 16 november 2008 17:46

Den här helgen har vi haft grundkurs i "klickertänk" på KHC. Fyra deltagare med hund och en åskådare samlades för att lära sig mer om den "lilla magiska lådan". Klickertänket har gett min egen hundträning mycket positiva aspekter och jag hoppas att jag kunnat dela med mig av en del tankar till helgens deltagare. Glada, positiva hundar, blandad ålder och träningserfarenhet har givit olika resultat, men alla har gjort ett stort kliv framåt under helgen. Hoppas få träffa ekipagen igen antingen på kurs, träning eller i nåt annat sammanhang. Alltid kul med lite uppföljning!


Tyvärr lyckades jag inte ta en enda bild under helgen så jag rotade fram några gamla istället. En trimkund från veckan som gått ...


... liten gullig welchterriertik ...


... och så lite blandad kompott från en av våra stadsträningar i freestyle tillsammans med Lina och Zing! Ha en fortsatt trevlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 10 november 2008 12:35

... kolla den här länken: http://video.google.com/videoplay?docid=-3690837501045591479 Det vore nåt att lära Vinga till nästa freestyleprogram *ler*, eller hur?

Av Johanna Lehman - 9 november 2008 21:15

Idag var det alltså dag två på apporteringskursen med Heidi K. Får ni möjlighet att delta på kurs med Heidi så kan jag varmt rekommendera er att ta chansen att träna för en superduktig, och ödmjuk, instruktör. Även idag höll vi till i Norum utanför Karlstad, och även idag klarade vi oss faktiskt utan regn. Här kommer ett helt gäng bilder från dagens moment. Håll till godo med vattenperversa tollare, ståndöron på flat och tollare, och en Kira i galopp *ler*. Ha sedan en fortsatt trevlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 8 november 2008 21:34

Idag har jag spenderat dagen hemma hos Therése K och varit åskådare på apporteringskurs för Kiras uppfödare Heidi K, kennel Waternuts i Norge. Mycket intressant att vara med, även utan hund, fick många bra tankar och nya idéer med mig hem, och bekräftelse på att man inte tänker helt tokigt när man tränar själv. Imorgon blir det ytterligare en heldag i leran på en dimmig åker, frysandes om tårna, fuktig och kall ända in i märg och ben. Men vad gör det när man får följa fem härliga hundar på en hel helgs träning *ler*.


Skriver mer imorgon när kursen är slut, men bjuder på några bilder från dagen så länge. Ha det gott! / Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards