Alla inlägg under augusti 2008

Av Johanna Lehman - 30 augusti 2008 16:47

Idag måste vi gratta lite! Vår egen taxdam Runas son Säröbos Sexige Runar "Loke" har tagit sista ettan på viltspårprov och blivit SVCH! Heja! Vår kollega på KHC, tillika kursdeltagare, träningskamrat och vän, Therese Andersson har tillsammans med sin äldsta tik Ewony tagit två förstapris på raken i Lydnadsklass II. Mycket duktiga! Ett kvar, sedan börjar allvaret i trean *ler* tur att Emma kommer snart, eller hur?


                        

Ewony


Idag har Ettan och Selma varit med på taxklubbens ringträning uppe hos Lena J i Degerbyn. Selma uppförde sig som en terrier ska men Ettan ... ja vad skall man säga, skogstokig så det räcker och blir över. Kan inte gå, kan inte stå, kan bara leka springa och skälla ... tur att vi skall ha henne att jaga med *ler*. Det blir säkert bra så småningom, men någon utställningshund blir det nog knappast!



I onsdags åkte jag och Vinga ner till Grästorp med Madde N och tränade apportering. Vinga lyckades ovanligt bra med vattenarbete på dummies, reagerade lite på skotten men avreagerade snabbt när hon fick jobba igen. Kul, ser kanske en start på working-test nästa år ... det gäller ju att vara mångsidig *ler*


Vår jobbdator har fått virus och jag är därför lite svår att nå på mail, kollar hemma men inte varje dag, så ring gärna istället.



Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 25 augusti 2008 20:35

I helgen som gått har det varit tävlande i olika grenar, på olika nivå, med blandade resultat och ett par debuter. För Madde S och Lazzo resulterade debuten i Lkl I i ett 2:a pris. Bra jobbat, 1:an är inte långt borta! Amilla och Lummi debuterade i Freestyle Kl I men bröt, den vita lurviga var i en annan stad än Linköping *ler*. Lina och Zing tog andra certet i agility i Lidköping och fler duktiga Karlstadsekipage plockade resultat under helgen! Kulkul! Grattis!


Jag och Vinglissen debuterade i Freestyle Kl 3 med vårt gamla program från Kl 2, med 72,75 poäng vilket räcker till ett bronspris. Vi placerade oss 2:a i klassen efter duktiga Eike Fokkens med samojeden Aslan. Eike ställde upp i tre klasser med tre olika hundar plus start i kvalet till Agria Cup. Helt sanslöst snyggt! Nu lämnar jag och Vinga "Freestyler" (låten alltså :) ) bakom oss och satsar på nåt helt nytt ... eller gammalt om man så vill *ler*. Förhoppningsvis blir det en inomhustävling i Karlstad i november där vi kan svänga våra lurviga ... och så blir det väl Stockholm och Göteborg i vinter, fast jag tidigare sagt stopp för inomhustävlingar. Just nu känns damen faktiskt såpass stabil att jag kan tro att det kan funka! Hittade en bild på oss på www.karroochking.se, Karro och King vann för övrigt Kl 2 med ett kul och annorlunda program.


Hoppetihopp och en ... sumobrottare? *ler* Kul var det, i alla fall!


Ha det gott!/ Johanna

Av Johanna Lehman - 20 augusti 2008 17:09

Nu har jag äntligen lyckats boka in Emma Willblad på helgkurs. Tyvärr måste vi vänta ända tills 29-30/11 men ... bättre sent än aldrig. Som en liten bonus kör vi en liten freestylegrupp med Emma på fredagskvällen och sedan blir det lydnad lördag och söndag. Då anmälan är bindande vill jag ha ett säkert svar om deltagande senast den 15/9. Lägger ut info om kursen på hemsidan inom kort.


Har laddat inför tävlingen i Linköping i ett par dagar och ikväll träffas vi och kör till musik på gräsplätten vid teatern i stan. Har hittat ett par nya bilder från träningstävlingen på lägret oxå, på www.hundfoto.com, Yvonne Östers fina sida med massor av snygga hundbilder ...


... "titta på publiken" ...


... bra med träningstävling och köttbullar, tycker Vinglissen!


Ha det gott! / Johanna



Av Johanna Lehman - 14 augusti 2008 16:17

I tisdags smet jag från kursandet och startade med Vanda på kretsmästerskapet i vilspår. Tyvärr gick det inte direkt lysande men jag är faktiskt ändå rätt nöjd med vårt 2:a pris. Hon klantade till det rejält i första vinkeln och hade en viltstörning längre fram men tog spårstarten, som krånglat tidigare, riktigt snyggt och spårade bitvis utmärkt, tittade upp i himlen vid skottet och markerade spårslutet bra. Med tanke på hur lite vi tränat så kändes det helt ok.


Igår tog jag sovmorgon och hämtade Amilla i stan vid 12 för att åka ut till Karlstad BK och träna freestyle till musik. Vi körde i dryga timmen och Vinga skötte sig skapligt men det märks tydligt att vi tränat för lite med bakgrundsljud. Mer sånt! Efter passet åkte jag upp till mamman och Ettan fick komma ut och leka med damerna i stora hagen. Ettan var förövrigt med i dagishagen i tisdags oxå, mycket uppskattat ...


... Ettan och Astrid härjar friskt ...


... varför vill ingen leka ...


... bara sova ...


... kom igen bara ... världens tuffaste tax ... faktiskt!


Åter till gårdagens träning. Efter att ha vilat en stund i soffan kom sedan Madde N och Stella och körde ett pass apportering med vilt. Vinga fick komma ut och pröva lite oxå ... något skumt sa hon, men tog både kråka och and efter lite övertalning.


Idag har Vinga varit inne hos veterinärerna och traskat igen och ikväll blir det lite freestyleträning med Amilla och Lummi inne i stan.


Ha det så gott det går i ösregnet! / Johanna

Av Johanna Lehman - 12 augusti 2008 14:17

Jaha, så var man tillbaka i verkligheten igen efter en intensiv och rolig helg. Träffat massor av trevliga människor och hundar, lärt mig massor och förhoppningsvis lärt Vinga en del *ler*.


I torsdags hämtade jag Lina P och vi åkte tillsammans till Alunda utanför Uppsala. Vi blev inkvarterade i små rum och sedan var det genast dags för teoripass. Första passet behandlade mest det svenska regelverket och gav väl kanske inte så mycket men det var ganska skönt att sitta och slappa en stund efter koncentrerad bilkörning.


Fredagen och lördagen var uppdelad hos de olika instruktörerna och min grupp startade hos domaren Yvonne Öster, som hade många bra tips på motivationshöjande övningar och störningsträning. Mycket var bekant sedan tidigare, i teorin, men man behöver definitivt en spark i baken för att upprätthålla alla regler i sin träning. Vi fick oxå jobba med att få hundarna att bli bättre på att skilja på kommandon. Mycket nyttigt för lilla Vinglissen som gärna kan själv.


Eftermiddagen spenderades hos Emma Willblad, som vi tränat för förut. Emma var som vanligt superproffsig och vi fick jobba med en del nya grejer och en del gamla. Vinga var fortfarande pigg då det mesta av förmiddagens pass hade bestått av teori, så hon jobbade på bra och var med på noterna.


På fredagskvällen var det dags för den utlovade hemliga gästföreläsaren, som visade sig vara en kvinna från Svenska Blå Stjärnan. Hon gick igenom första hjälpen och allmän sjukvård för hemmafixaren, inte så mycket nytt, men diskussionerna som uppstod var så fantastiskt komiska så humöret var på topp i alla fall.


På lördagen startde vi hos Frida B, som vi oxå tränat för tidigare, och även då var det några nya trix och finslipning av gamla. Vi pratade oxå program och fast vi körde en snabbgenomgång av mitt klass III program så hann jag få massor av småtips på hur jag kan tänka för att få det bättre. Det började märkas på Vinglissen att vi kört hela dagen innan och hon var lite av, så inför den planerade träningstävlingen på kvällen så fick hon vila under eftermiddagen. Då fick jag hjälp med min egen koreografi istället, av dansaren och koreografen Pia. Ett mycket lyckat instruktörsval på ett freestyleläger, måste jag säga. Det var bara jag i min grupp som hade ett färdigt program så jag fick hjälp med hela min koreografi (till skillnad från flera andra som på grund av tidsbrist inte fick möjligheten i de andra grupperna). Superbra! Det kan inte sägas nog många gånger.


Lördagens träningstävling blev framskjuten på grund av regn och kördes istället på söndagsmorgonen. Vinga var helt slut och vi fick genomgående kommentaren att det inte var den Vinga de var vana att se. Men vi körde i alla fall, det är alltid nyttig träning. Efter tävlingen gick vi igenom allas program som filmats. Väldans bra att se sig själv på film, med skräckblandad förtjusning *ler*.


Söndagseftermiddagen blev lite okoncentrerad eftersom varje grupp endast hade trettio minuter med varje instruktör och hundarna var trötta. Jag fick i alla fall ytterligare hjälp med koreografin och åkte hem från lägret med massor av nya idéer, inspiration och ett gäng trötta hundar.


Hade tyvärr ingen kamera med själv men har knyckt ett par bilder från Lina och Anna och tackar för lånet ...


... Lina och Zing, som vanligt skitbra på plan ...


... mera Zing ...


... jag och Vinglissen ...


... värsta tanterna *ler*!


Ikväll skall jag och Vanda iväg på kretsmästerskap i viltspår. Har tränat en gång de senaste två månaderna och tar det som en träningstävling. Det är i alla fall kul att starta, även i små mästerskap!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 6 augusti 2008 18:00

Nu åker jag hem och packar efter en kort men intensiv vecka på jobbet. Torsdag till söndag befinner jag mig utanför Uppsala på freestyleläger med vovvarna och finns åter på jobbet på måndag morgon! Ha det! / Johanna


                                      


Av Johanna Lehman - 1 augusti 2008 19:19

Jisses vad tiden går fort! Redan augusti ... men jag älskar hösten, så mig gör det egentligen inte så mycket att sommaren rusar förbi. Idag slutade vår medhjälpare Hanna, för att återgå till studier och jobb på Hundcampus i Hällefors. Vi önskar henne lycka till i framtiden och hoppas att hon återkommer som instruktör under hösten och vintern. Förhoppningsvis blir det lite specialsök på schemat då ... kul! Madde är tillbaka på jobbet och det är som vanligt full rulle på trimmet. Det har varit långa dagar hela veckan, vi har klippt och trimmat ...


... stort ...


... smått ...


... och allt där emellan ... *ler*!


Idag fyller världens bästa Vinglissen hela sex år! Det kan man inte tro, pigg som en lärka, eller hur? Vi går och friskvårdstraskar inne hos veterinärerna och de två sista gångerna har damen varit lite ovillig att stretcha höger bakben. Lena J, vän och hundmassör, var inne och utställningsbadade sin ena stövartik idag och passade på att känna, klämma och massera lite på Vinglissen. Efter ett tag kändes det som om spänningen i benet släppte ... och hon kände inga skador i musklerna, så vi kör på med massage och hoppas att det bara var en övergående låsning i muskeln. Nästa vecka skall vi ju iväg på lägret och då vill vi absolut inte ha en skadad hund! Avslutar dagens inlägg med en bild på tanten ... vackrast!



Ha en trevlig helg! / Johanna


Ovido - Quiz & Flashcards