Alla inlägg under mars 2008

Av Johanna Lehman - 31 mars 2008 13:14

I lördags gick jag upp för tidigt *ler* och åkte till Säffle för att kolla när Terese A och Maria tävlade lydnad med sina vovvar. För Maria och Ullis var det debut och de slutade på ett 3:a pris. Ullis var lite slö men genomförde de flesta momenten. Utmärkt träning för matte och hund! Terese och Ewony lyckades bättre men det räckte inte riktigt hela vägen fram. Roligt var att de klämde till med tior på hopp, plats och framförallt apporten, som har krånglat väldigt! Nästa gång sitter det där! Tur att det är kul att tävla ... eller?


På eftermiddagen klampade jag och Madde ut i skogen och lade viltspår till Stella, Alice och Vanda i regnet. Med ett par decimeter blöt och tung snö på marken såg det nog tämligen korkat ut att ge sig till att träna spår, men det gick lysande ändå. Vanda fixade sitt spår helt ok. Nya tag på onsdag, nu på snöfri mark. Ganska gott att det regnat som det gjort ett par dagar nu, så allt vitt försvann fort!


I lördags och igår blev det även lite inomhusträning med Selma och Vinga. Vinga jobbar med olika störningsövningar och "varsågod". Hon har blivit mycket slarvig med alla momentavslut och jag får skylla mig själv. Har liksom anpassat mig till hennes tempo mer och mer. Nu skall det bli ändring på det! Lugnt och fint! Körde oxå lite bakdelskontroll med telefonkatalog. Får till det ganska bra så länge katalogen ligger i ett hörn. Då stampar hon till med ena baktassen helt medvetet ... men så fort katalogen hamnar fritt på golvet blir det för svårt. Får pyssla vidare med det där under veckan.


Selma har tränat kontaktövningar, backande och sitt med omvänt lockande. Hon erbjuder en hel massa beteenden helt gratis och jag måste anstränga mig för att inte klicka allt möjligt kul *ler*. Det blir gärna lite buga, halvbra ligg och några krokiga snurrar. Men det får komma senare! Nu fortsätter vi med vardagslydnaden så länge!


Idag har det varit tätt på trimmet under förmiddagen. Eftermiddagen blir lugnare och ikväll träffas en av fortsättningsgrupperna. Det blir nog lite inomhusövningar idag ... med tanke på det fina vädret!


Idag blir det inga bilder i bloggen. Köpte ny kameramobil igår och måste lista ut hur jag enklast flyttar bilderna till datorn! Förhoppningsvis kommer det i ordning under morgondagen.


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 28 mars 2008 18:43

Idag har jag varit inne på tredje återbesöket med Vinga och lunginflammationen är fortfarande inte borta. Mer antibiotika och fortsatt kortisonbehandling. Suck! Men veterinären ingav visst hopp om att Vinglissen kanske kan bli bra innan tävlingarna drar igång i maj. Det värsta är ju att det inte blir någon ordentlig träning ... men det får gå ändå!


Haft full dag på trimmet idag oxå, med god hjälp av praktikant Malin. Här kommer några av kunderna på bild ...


... veckans makeover stod den här damen för ...


... liten gullig pudel under håret ...


... pappilotten Milo inne för månadens bad ...


... lite terriertrim har vi oxå hunnit med ...

... och så har Selma blivit helgfin!


Den här helgen blir det lite spårträning. Skall oxå iväg och kolla när träningskompisarna tävlar lydnad. Vi håller alla tummar och tassar!


Ha en trevlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 27 mars 2008 14:15

Den här veckan blir lite kort och konstig! I måndags jobbade jag kväll med kurs här på jobbet. I tisdags blev det lite lagom med trimjobb och kurs. Igår var jag ledig och passade på att hälsa på Lena J på Skogsdrevets och kolla på korthåriga taxbebisar. Jättesöta, men ännu inte så gamla och ganska orörliga. Mer liv var det vid nästa besök, hemma hos Madde med wachtelvalpar utanför Grums! Små korvar som var överallt ... och sedan somnade på hög! Kul! Tack oxå för den goda kladdkakan ... fler sådana inbjudningar mottages tacksamt *ler*!


Igår kväll åkte jag och vovvarna in till 4H för att träna med Terese och Maria med hundar. Vinga fick, efter att jag inspirerats av de andras lydnadsträning, köra igenom lydnadstvåan ... och det gick riktigt bra! Kanske blir ett par tävlingar i år i alla fall *ler*. Selma fick komma in i ridhuset, (lorta ner sig) och träna lite spontan kontakt och sitt med omvänt lockande. Lite vimsigt, men det börjar ordna sig!


Idag har det varit en del jobb på trimmet och dagen avslutas med massage och kurs! Imorgon blir det heldag och sedan är det helg igen! Hej och hå vad tiden går fort! Här kommer ett par bilder från veckan ...


... lilla terrierdamen Sassa ...


... och något större newfoundlandskillen Balloo!


Denna veckan och ett par veckor framöver har vi extreahjälp av praktikant Malin, från Hundsportgymnasiet i Forshaga! Alltid välkommet med engagerad extrahjälp som gärna vill lära sig med om hundar!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 24 mars 2008 16:27

Den här påskhelgen har varit tämligen slapp och slö för min del. Vingas hosta blev lite värre under lördagen så planerad middag hos svägerskan med familj blev det inget med. Satt istället hemma i tv-soffan hela kvällen och tog det mycket lugnt!


Idag har jag och Vanda spårat tillsammans med Madeleine med tillhörande wachtel och tax. Vanda var kanonduktig för att inte ha spårat på så länge. Har bokat in några fler träningsdagar och siktar på anlagsprov så fort det blir snöfritt!


Har oxå hunnit med en hel del bildpyssel under helgen. Börjar med ett gäng bilder från Sveriges Hundfrisörers årsmöte i Linköping i mars. Seminariet handlade om vattenhundar och pumi ...


... barbet ...


... perro ...


... grå pumi ...


... och en vit!


Och så har vi en hel hög bilder från helgen med Emma W ...


... Ewony med träningsutrustning *ler* ...


... Terese och Ewony ...


... Ewony i rutan ...


... Godi i rutan ...


... Godi tränar target ...


... Malin och Keno ...


... Keno i rutan ...


... Keno igen ... nästan i rutan ...


... Kira och konen *ler* ...


... Therése och Kira ...


... Emma och Bimbo ...


... Memphis ...


... Trolla och Mari ...


... Trolla ...


... Emma och Tuss kampar ...


... Emma instruerar ... Tuss kampar *ler* ...


... Hanne och Memphis ... 


... Therése och Selma ...


... Kira i rutan!


Nu skall jag ut och leta rätt på en bortrullad agilitytunnel!? Ikväll blir det fortsättningskurs och imorgon jobbar vi på trimmet som vanligt!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 20 mars 2008 19:57

Idag stängde dagiset tidigt, redan klockan fyra, eftersom det är dag före röd dag. Jag jobbade vidare med ett par klipphundar och en Lös Hund grupp nu på kvällen. Helgen skall ägnas åt träning med vovvarna och umgänge med släkt och vänner, men på måndag är det kurs som vanligt, och på tisdag är det fullt ös här på KHC igen!


Veckan som gått har till största delen bestått av trimjobb. Här kommer några av veckans hundkunder på bild ...


... liten gullig westietjej kom in för trimning...


... liten gullig Vanda Korv fick sig en välbehövlig puts ...


... två bouviertikar inne för sportklippning ... här den yngre ...


... och här den äldre ...


... ovanlig galgo inne för kloklippning ...


... liten mysig, och busig, blandis ...


... utställningsputsad setterkille ...


... nödbadning av nyrullad labbe ...


... och hennes boxerkompis ...


... påskfin shitzukille ...


... och mera blandis, nybadad och så småningom klippt!


Nu tar jag helg, får se om det hinns med några inlägg under påsken!


GLAD PÅSK!


Johanna

Av Johanna Lehman - 16 mars 2008 16:06

Den här helgen har varit hektisk, som vanligt! Fredagen var en lång dag på trimmet och jag somnade inte direkt tidigt. Igår kom Emma Willblad hit till KHC för att hålla kurs i tävlings- och brukslydnad. Vi körde hela dagen igår, en liten bra grupp som alla kommit en bit i sin träning. Jättekul att se. Själv var jag jag bara åskådare men passade på att träna lite lagom med Selma mellan varven. Hon har skött sig ypperligt hela helgen, inte sagt ett pip, bara hängt med! Duktig liten skrutta!


Efter kursen igår blev det lite träning i ridhuset. Hade ut Vinga så hon fick köra några korta pass med freestyle. Passade givetvis på att få lite hjälp med det som krånglat. Allt blir så självklart när någon annan säger hur det skall vara ... vad bra om man kunde lära sig tänka själv *ler*.


Idag har vi kursat vidare med finslipningar av moment på kursen. Nu känner man sig lagom mör, fast man inte ens gått med hund. Det tar på krafterna att fotografera *ler*. Vi tackar Emma för ytterligare en jättebra kurshelg och hoppas att hon gärna kommer tillbaka till oss igen!


Imorgon jobbar jag hemma och kommer bara in för att hålla kurs på kvällen. På tisdag finns jag på jobbet som vanligt igen!


Här kommer ett gäng bilder från helgen ...





Av Johanna Lehman - 13 mars 2008 15:03

Vill börja med att tala om att min mobil har havererat och att ni kan nå mig på jobbtelefonen, nästan alltid *ler*. Kolla under kontakt på hemsidan.


Igår jobbade jag hemma med cockerklipp och bassettrim. Hann med lite välbehövlig städning oxå. Minst sagt på tiden! Idag har det varit långdag på trimmet. Har som vanligt fotat några av dagens kunder ...


... startade dagen med kamning och tovutredning av beardis, stilig kille ...


... sedan blev det helrakning av mycket hårig new foundland ...


... och trim av tax, modell äldre ...


... och sedan trim och klipp av welch springer spaniel!


Just nu är vår massör här på besök och jobbar sig igenom personalen ... snart min tur. Bjuder på några bilder på mitt nya busfrö så länge ...


... Selma på språng i hagen ...


... jättekul i regnet ...


... vem kan motstå den här? Idag blev det tofs i pannan ... måste vädra ögonen ibland *ler*!


Ikväll blir det kurs med Lös Hundgrupp I. Hoppas att det klarnar upp lite, inte så kul ute just nu!


Imorgon blir det långdag på trimmet igen. Ha det gott! / Johanna


Av Johanna Lehman - 11 mars 2008 16:19

Igår och idag har det varit fullt ös på trimmet. Har en duktig praktikant, Emma, från Hundsportgymnasiet, som hjälper till med bad, fön och trim. Här kommer lite bilder på några av hundkunderna ...


... softistik i vardagsfrilla ...


... Emma fönar nybadad lhasakille ...


... som blev så här fin ... klippt och klar ...


... idag har vi oxå haft söta blandisar på bordet ...


... och trimmat lite schnauzer!


Selma passar in lysande i min lilla flock och idag har vi börjat lite smått med inklickning. Jag kan ju som bekant knappt klara mig utan klickern vid inlärning så det är lika bra att komma igång *ler*.


Ikväll blir det valpkurs och imorgon jobbar jag hemma i Flokerud. Jag finns åter på trimmet på torsdag.


Ha det gott! / Johanna



Ovido - Quiz & Flashcards