Alla inlägg under maj 2009

Av Johanna Lehman - 30 maj 2009 16:12

... är verkligen på plats. Veckorna bara rusar förbi och plötsligt hamnade vi mitt i försommarvärmen! Har det lite rörigt på privatfronten just nu, därför dröjer det mellan uppdateringarna. Jag och Tony skall flytta isär efter tio år tillsammans, sorgligt men tyvärr har vi vuxit ifrån varandra på mer än ett sätt. Jag letar därför nytt hus och har ett på gång som jag hoppas skall passa. Alltid jobbigt innan man landar efter ett uppbrott. Men det blir säkert bra när det är klart!


På jobbet rullar allt på som vanligt. Har haft flera kursavslutningar och tre nya kursstarter de senaste veckorna. Tråkigt att släppa iväg några, även om jag tror att vi träffas igen, och roligt med nya ansikten i sommargrupperna. Bjuder på ett par bilder från den ena kursgruppens spårdag i Värmskog ...


... Tinka ...


... Troja ...


... och Julle!


(Bilderna från freestyletävlingen lånade av Katrin Risberg)

Förra helgen var det dags för Semlan att göra debut i Freestyleklass I. Vi startade på klubben på eftermiddagstävlingen och fick ihop 66.75 poäng, en helt godkänd start på karriären. Fler träningskompisar och kursare deltog ...


bland andra Lina och Zing, som slog till och vann klass III på både för- och eftermiddagen, med diplompoäng och FSD III som grädde på moset. Dessutom petade de upp sig till förstaplatsen på kvallistan till SM och landslag. Heja!


Helene med blandisen Torre startade oxå på båda tävlingarna och gjorde två bra prestationer, men missade slalomen på förmiddagen, och därmed oxå uppflyttningen. En helt godkänd första start!


Elin med tollaren Leo, som oxå kursat för mig tidigare, hade en lite sämre dag. Leo är ung, var lite störd av miljön och har framtiden för sig. Vi hoppas på bättre resultat imorgon i Tidaholm, dit vi skall och köra två tävlingar tillsammans med Lina och Zing.


I och med min kommande flytt och Vingas artros har jag bestämt mig för att köpa ytterligare en arbetshund till min lilla flock. Har satt upp mig på kölista hos Eike Fokkens (takttazzarna.se) och hoppas på en liten tikvalp till hösten. I onsdags följde jag med Madde N till Jönköping för att kolla in hennes nytillskott, som råkar vara av samma ras, nämligen australian shepherd. Japp, ni läste rätt, nu skall det in en vallhund som en katt bland hermelinerna, eller vad man nu skall kalla de övriga fyrbenta *ler*. Här kommer i alla fall några bilder från onsdagen ...


... man blir trött av besök ...


... mycket trött ...


... blivande värmlänning!


Idag har jag varit i stan och kollat in lydnadstävlingarna på Karlstad Bk. Riktigt kul var att Therése K med Kira och Terese A med Moha debuterade i sina klasser och fixade 1:a pris bägge två! Ett stort Grattis till er, ni är så duktiga!


"Kira" Waternuts Decider 1:a pris Lkl II

"Moha" CikCak Fransimo Bohemia, 1:a pris Lkl I


Nu skall jag snart upp till mamman och fira Mors Dag i förskott, eftersom det blir tävlande hela dagen imorgon. Ha en fortsatt härlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 15 maj 2009 17:29

Veckorna går fort nu, när man är sysselsatt hela dagarna. Solen skiner på oss och det går att träna utomhus på torra gräsmattor. Härligt!


Under veckan har det varit en hel del trim där jag har haft hjälp av tre praktikanter från Lillerud. Kanon att få avlastning i form av badhjälp och annat. Haft ett par privatträningar och kurser oxå, naturligtvis och så har vi hunnit med att ha träningstävling i freestyle på Karlstad Bk. Deltog med Semlan som skötte sig galant! Duktig liten terrier!


Varit på återbesök med Vinga, som var bättre men inte bra. Fortsatt behandling med lite mer aktivering. Skönt, för nu håller både hon och jag på att bli tokiga av all vila *ler*.


I helgen blir det mera kurs, bland annat en kursstart på söndag. Alltid lika spännande att träffa nya hundar och hundägare. På söndag förmiddag skall jag till Gräsdalen här i Karlstad och ställa en hund eller två på Taxklubbens årliga sommarutställning.


Nu har jag en hund kvar innan hemgång. Sedan väntar grillning och en god natts sömn! Ha en trevlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 8 maj 2009 18:09

Den här veckan har varit fullbokad med trim, privatträningar, kurser och möten. Har knappt hunnit hämta andan mellan kunderna, men ändå hunnit ta det lugnt med varje vovve. Blir det trångt om tid är jag expert på att ändå boka fullt och sedan skippa mina egna raster. Det känner jag i kroppen nu när det börjar närma sig helg. Den här veckan har jag haft hjälp av praktikant Johanna som kämpat på inne bland hundhåret *ler*. Skönt med lite avlastning på bad- och föndelen av trimning och klipp.


I måndags jobbade jag tolv timmar på trimmet, åkte hem och somnade omedelbart. I tisdags var det tolv timmar trim och kurs och efter jobbet en sväng till parken vid museet för freestyleträning med Lina och Zing. I onsdags var det hembesök och trim i Grums som gällde. På eftermiddagen trimmade jag en tax på jobbet och på kvällen var det agilitykurs för Semlan. Förutom en konstig fobi för tunneln så skötte hon sig utmärkt! (Kerryn på bilden är inte Semlan, som ni kanske ser, men rätt så snygg ändå *ler*!) Igår jobbade jag på trimmet mellan 08.00 och 17.45 med en minimal lunchrast. Klockan 18.00 hade jag en privatträning och 18.30 en Lös Hund grupp. 20.30 hade freestylegruppen möte på klubben så det var bara att kasta sig i bilen och susa dit. Var hemma just före 23.00 och helt uppe i varv. Fick lägga mig och kolla på tv en stund för att komma till ro *ler*. Imorse började jobbet 08.00 med trim och har fortsatt till klockan 18.00 Tur att man gillar sitt jobb!


Nu skall jag hem, slänga mig i soffan och glömma allt vad arbete heter i ett par dagar. Imorgon fyller sambon år och vi firar lite lagom med familj och vänner. Skall oxå försöka hinna med att sätta ihop ett program till freestyletävlingen den 24 maj. Och så träna lite med vovvarna förstås ... är det bra väder så blir det spår för Ettan och Vanda, lite freestyle och lydnad med Semlan och tänka-övningar inomhus med Vinga!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 3 maj 2009 19:58

Sitter här hemkommen från en intensiv och fantastiskt trevlig kurshelg på Åmåls Bk. Där har jag kursat rallylydnad för ett gäng nyfikna hundar och hundägare. Både lördagen och söndagen flöt på bra, med fint väder och träningssugna, duktiga ekipage. Kände mig mycket välkommen och tackar för det trevliga bemötandet! Fotade en hel del då ekipagen körde banor idag ... här kommer ett helt gäng med bilder från Åmål ...

Ovido - Quiz & Flashcards