Alla inlägg under september 2008

Av Johanna Lehman - 30 september 2008 16:45

Jaha, nu är det höst på riktigt. Imorse skrapade man rutorna på bilden och under dagen har det regnat. Mycket konstigt väder!


Full fart på trimmet både igår och idag. Just nu är det alla cockrar och springrar som kommer i flock. Inte så lustigt alla gånger med fullpälsade spaniels i det här höstvädret. Många väljer att skala av all päls, andra vill ha en kort frisyr och de riktigt ambitiösa, som orkar med daglig pälsvård, vill spara hellångt. Vilken tur att man kan få välja *ler*.


Fick lite bilder på mailen från Gagnef-Floda Bk och rallytävlingen. Bjuder på ett par av dem ...


... lilla söta terriern som knep 1:a placeringen ...



... de tre som placerade sig på pallen i det härliga solskenet!


Ikväll är det valpgrupp I som träffas och tränar. Hoppas givetvis på uppehåll! Imorgon börjar jakten och jag finns i skogen, med mamman med flera, hela dagen och släpper hund. Roligt!


Ha det gott! / Johanna



Av Johanna Lehman - 28 september 2008 17:37

... från min lilla tripp till Dalarna. Tänkte flera gånger under resan ... vilket vackert land vi har, speciellt så här på hösten!


Igår morse träffade vi Lina och Zing i Karlstad för en liten freestyleuppdatering. Vinga var ovanligt flamsig men vi jobbade även en del med koreografin och det kändes bra. Efter passet åkte vi hem och packade, lastade in allt i bilen och for iväg upp till Gagnef-Floda Bk. Tyvärr hade mitt resesällskap fått förhinder så jag körde själv. Tur är att jag älskar att köra bil, det är ganska avkopplande faktiskt. På klubben blev jag inkvarterad i den mysiga klubbstugan, passade på att träna lite freestyle med Vinga och lite agility med Selma, somnade klockan nio och sov gott hela natten.


Idag har jag dömt sjutton duktiga ekipage varav sex fick sitt tredje godkända resultat i nybörjarklassen och nu kan titulera sig rallymästare. Grattis till er allihop som lyckades med godkända poäng idag. Rally är en härlig sport där man lägger tonvikten på samarbete och glädje. pigga härliga hundar och förare, solsken och en vacker natur, man kan inte bli annat än nöjd och belåten.



Vinga demonstrerar rally på kurs våren 2007!


Nu har vi landat hemma och börjat ta itu med allt som skall fixas innan arbetsveckan drar igång, lite tvätt, städning, pappersarbete och annat pyssel.

Ha en fortsatt trevlig söndag! / Johanna

Av Johanna Lehman - 26 september 2008 17:50

Nu har vi äntligen fått ordning på dator och internet på jobbet. Skönt, det är inte klokt vad handikappad man blir utan sin lilla plastlåda *ler*.


Veckan har som vanligt bestått av en massa trim, klipp och badhundar. Två kursstarter har vi oxå haft, med en del nya ansikten. Det blir en spännande kurshöst här på KHC.


I onsdags var jag och Semlan på agilitykurs. Vi fick träna mer på slalom, böjd tunnel, däcket och hopp. Vi fick oxå börja jobba med kontaktfält, handling och kombinationer. Det sistnämnda tycker Semlan är svårt, mycket svårt. Varför hoppa två hopp när det brukar räcka med ett? Imorgon åker jag och hundarna till Dalarna och Gagnef-Floda BK där jag skall döma inofficiell rallytävling. Skall passa på att träna lite freestyle med Vinga och agility med Semlan, på ny plan. Alltid bra med miljöträning!


Nu bär det iväg hemåt till tvätt och packning. Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 21 september 2008 19:35

Helgen har bestått av en massa hunderi, både för mig och för mina vänner och bekanta. Lördagsförmiddagen ägnades åt lydnadsprov i Borgvik, nära och bra, där Terese och Ewony inte riktigt räckte ända fram men där Rebecka och Godi, som gått för Emma Willblad här på KHC, lyckades ta sista 1:an i Kl III och därmed fick ytterligare en titel att lägga till i raden. Grattis!



Godi i rutan på KHC! (Kurs med Emma Willblad 2008)


Ett extra stort GRATTIS riktas såklart till vår egen dagisfröken Therése som tillsammans med sin Kira lyckades med bedriften att klara ett 1:a pris i Öppenklass på jaktprov. Suveränt!



Kira kan inte bara apportera, hon är även duktig i spårskogen och på lydnadsplan!


För egen del blev freestyleträningen i fredags inställd och då passade jag på att träna lite agility med Semlan istället, på jobbet. Hon är så himla duktig, men det märks att hon störs av att de andra hundarna finns med på kursen för då vi tränar själva går allt mycket enklare.


I lördags eftermiddag tog jag med mig Semlan och åkte till skogs tillsammans med mamman och Ettan. Vi njöt av det härliga vädret och hundarna härjade bra ...



... världens sötaste rumpa *ler*



... skogen är väldigt spännande för en liten taxdam ...



... man kan oxå sitta still och titta på fåglarna när man pausar ...


... vänta på mig ...


... kom och ta mig om du kan!


Freestyleträningen blev alltså framflyttad till idag så imorse åkte vi in till stan, jag och Vinglissen och tränade med Lina och Zing i museiparken. Det var riktigt mycket störningar, fullt med folk och hundar som gapade och skrek. Tydligen var det någon slags kurs som pågick, men vi fattade aldrig riktigt vad det hela gick ut på?! Vinga var i alla fall skapligt med i träningen och vi fick som vanligt lite nya idéer och tankar. Lina, du är guld värd, bara så du vet *ler*!


Imorgon är det jobb igen som vanligt och imorgon kväll startar min nya apporteringsgrupp. Det skall bli så spännande att följa ett gäng färska apportörer igen! Alla mina kurser ger mig otroligt mycket men specialkurserna ger den där extra lilla kicken som behövs för att hålla orken uppe!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 18 september 2008 21:47

Dagarna kommer och går, på nåt sätt känns det som om allt snurrar fortare när man blir äldre. 30-årskris, nädå ... man måste nog bara lära sig att stanna upp och njuta av livet ibland. Har ju faktsikt världens mest underbara sambo, som alltid ställer upp, en härlig familj, trevliga bekanta och fina vänner, ett mysigt hus med stor trädgård på landet, en bra bil och ett gäng goa vovvar kring benen. Dessutom har jag ett jobb som jag trivs otroligt bra med, kanonduktiga medarbetare och fullt av trevliga kunder. Det kan nästan inte bli bättre!


Nog om detta, under veckan som gått har kurserna rullat som vanligt, trimmet har varit fullt av lurviga hundar som höstfixats, jag och Vinga har tränat freestyle och Semlan har varit på agilitykurs. Fick prova ett par kombinationer och det funkade riktigt bra. Nu skall man bara hinna träna lite tills nästa gång oxå *ler*.


Imorgon kväll blir det freestyleträning i muséeparken. Vi träffas vid halv sju. Kom gärna förbi och titta på eller träna en stund med vovven.


Ha det gott och njut av livet! / Johanna

Av Johanna Lehman - 14 september 2008 19:49

I fredags kväll träffades Lina, Elin och jag med vovvar utanför muséet i Karlstad. Perfekt timing för störningsträning, fullt med folk på väg till och från after work på Blue Moon. Folk stannade och tittade, gick förbi och tjoade, frågade och undrade vad vi höll på med. Och det märktes att hundarna påverkades, inte bara av människorna , utan av musiken, och då spelar vi inte särskilt högt. Mer sådan träning behövs definitivt. Men, till Vinglissens försvar måste sägas att hon faktiskt skötte sig riktigt bra, trots störningarna. Duktiga tjejen!


Lördag och söndag har ägnats åt skogspromenader med Vanda och Ettan. Perfekt vid skogsvänjning är att vara still i skogen och låta hunden utforska på egen hand. Och vad är då bättre än att plocka svamp. Två stora korgar trattkantareller blev det under förmiddagen idag. Tur att mamman gillar att rensa svamp *ler*. Jag äter den gärna när det är klart!


Veckan som kommer ser ut som vanligt, med trimjobb och en massa kurser!


Ha en fortsatt trevlig söndag! / Johanna

Av Johanna Lehman - 12 september 2008 15:04

Den här veckan har gått fort, som veckorna gör nu för tiden. Igår jobbade jag hemma med trimhundar och idag är jag ledig, vilket innebär att jag inte varit på jobbet på två dagar, jättekonstigt!


I tisdags startade valpgrupp II, en stor grupp där vi är två instruktörer som delar på ansvaret. Alltid spännande med nya hundar. I onsdags startade agilitykursen där jag och Semlan är med som deltagare. Vi fick först se film och prata en del regler sedan startade vi ute med kort tunnel, hopp och slalom. Semlan tycker det är superkul men strular en del med belöningarna. I och för sig bra med en hund som älskar sociala belöningar men det skulle ju vara kul med lite större dragning till mat och kanske lite föremålsintresse. Men, det kommer väl med mer träning.


Idag har Christina varit här med vovvarna och hälsat på. Vi åkte en sväng till Värmskog så allihop fick göra av med energi i stora hagen, sedan fikade vi mattar när hundarna vilade. Sedan blev det en kort privatlektion med härlige whippeten Thello, som går kurs i Ale men har lite problem med en del moment. Duktiga Thello lär sig snabbt men har lite svårt att klara sig utan matte. Kommer säkert att gå hur bra som helst.


Ikväll blir det freestyleträning med Lina och Zing, vid museet i Karlstad, 18.30, och vi vill gärna ha publik. Kom och titta! Jag kommer fortsätta med lite nya moment med Vinglissen och hoppas oxå få lite tankar om mitt nya program. Vi kommer att ha en tävling i Grums i november och då måste det nya programmet sitta hyfsat. Ser fram emot träningen ikväll.


I helgen blir det lugnt, lite freestyle med Vinga, lite spår med Vanda, kanske lite agility med Semlan och skogspromenix med Ettan. Skulle egentligen varit på kurs men det blev inställt i sista sekunden, därav den lediga fredagen.


Ha en riktigt härlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 6 september 2008 16:57

Den här veckan har verkligen varit urtrist på väderfronten, regn, sol, mera regn, blåst och lite mera regn. Tänk om det kunde bestämma sig någon gång!


Har haft fullt upp på trimmet under veckan. Madde hjälper mig mellan tio och tolv varje dag, men belastningen är så stor på trimmet just nu att det inte finns tid för vila i alla fall. Tur att det är så roligt och givande, annars hade man inte orkat. En av dagarna hann jag med lite frisk luft i dagishagen och ett par av vovvarna fastnade på bild ...


... dagisets mycket egna lilla italienska vinthundsdam Ninja ...


... japp, det kliar ungefär ... där ... Leo och Truls ...



... Truls och Sushi dansar!


Nu laddar vi inför taxklubbens utställning i Borgvik imorgon. Ettan skall göra debut och vi hoppas givetvis på lite bättre väder än idag.



Har varit inne och tittat på Karlstads lydnadstävling och hejat fram Terese A och Ewony i klass II, där poängen tyvärr inte räckte för förstapris, och Madde S och Lazzo som i sin andra tävling i klass I blev trea av nio startande och knåpade ihop 164 poäng och ett förstapris ... GRATTIS!


Lazzo fick hoppa jättejättehögt!


Har oxå fått besked på telefon att dagistollaren Trolla gått till ett tredjepris i Nkl på jaktprov och att Therése K och Kira gått till ett tredjepris i Ökl på jaktprov. Grattis!


Ha en fortsatt trevlig helg! / Johanna





Ovido - Quiz & Flashcards