Alla inlägg under februari 2009

Av Johanna Lehman - 25 februari 2009 18:24

Här hostas det fortfarande ordentligt. Madde har varit borta under veckan men jag har försökt att jobba på som vanligt. Måste skicka ett extra tack till Therese B och Lena J som ställde upp och hjälpte till på trimmet och valpkursen. Vet inte hur jag skulle ha fixat tisdagen om ni inte fanns!


Idag har jag varit ledig och legat hemma och snorat. Nu är jag inne en sväng på jobbet och skall träna lite freestyle med Lina och Zing. Tur att vi har våra någorlunda organiserade träningspass, annars skulle det inte ha hänt mycket på hundfronten just nu.


Under helgen som gick var jag och Selma på kurs i Örebro, två timmar i ridhus på lördagen och två timmar i centrala Örebro på söndagen. Hade kanske förväntat mig en lite mindre grupp och fler kluriga övningar på en helgkurs, men Selma fick i alla fall bra miljöträning och jag fick kvitto på att hon faktiskt kan en hel del, den lilla skruttan!


Igår kväll startade vårens valpkurs här på KHC. En riktigt trevlig grupp med härliga hundar som det skall bli spännande att följa i framtiden. Imorgon jobbar jag som vanligt på trimmet hela dagen och på kvällen startar Lös Hund grupp I, en kurs där vi jobbar mot målet att kunna ha en bra lydnad på den lösa hunden, trots olika störningar. Deltagarna på Lös Hund brukar få jobba på ordentligt med sina vovvar både på kursen och hemma. Kursen blir lite av en "överkurs" och kräver ett stort engagemang av såväl förare som hund.


Nu skall jag rasta Vinglissen och göra oss redo för freestyleträning!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 19 februari 2009 17:06

... på riktigt! Fy vilken hemsk förkylning. Har inte varit så här kass på femton år. Hälften av personalen har varit utslagna i feber, hosta och ont i kroppen. Min feber har gett med sig men jag är fortfarande helt matt och hostan håller i sig. Jobbat har vi gjort ändå, men i lagom fart. I veckan har vi oxå hjälp av duktiga Annica som hjälper till och badar, fönar kammar och städar. Kanon att få hjälp en sådan här tuff vecka. Idag har vi bland annat haft besök av två schnauzerdamer, ett gäng kloklippningar, en pudeltjej och en herre med mycket päls ...


... Zeb (bilden är från i somras).


Det har inte blivit någon träning alls med de egna fyrbenta. Jättetråkigt, men orken har verkligen inte räckt till. Nu hoppas vi att det vänder och så tar vi nya tag imorgon och nästa vecka. Man dör ju faktiskt inte av en förkylning *ler*. I helgen skall jag på kurs i Örebro med Selma. Skall bli riktigt kul att göra något med bara henne igen. Det blir så mycket fokus på Vinga annars.


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 11 februari 2009 19:00

Idag har jag varit på Lillerud och kollat in den lokal vi skall ha vårens freestylekurs i. En riktigt bra lokal med speglar på ena väggen. Blir kanon!


Jag och hundgänget har oxå hälsat på hos mamman i Värmskog och busat runt i hagen i det härliga vintervädret. Har farbror Zacko på inackordering från dagiset och han trivs som fisken i vattnet med alla brudar. Här kommer en liten bildkavalkad från dagen! Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 10 februari 2009 13:44


 

 ... Ni som anmält intresse till freestylekurs under våren: Några av Er är lite svåra att nå per telefon. Vore kanon om Ni kan höra av Er via telefon eller helst mail så att jag vet att Ni fortfarande är intresserade. Datum för vårens kurs är utlagda i kalendern. Platsen kommer troligtvis att bli Lillerudsgymnasiet. Behöver i alla fall lite fler adresser innan jag kan skicka ut kallelsen! Ha det gott! / Johanna



Av Johanna Lehman - 6 februari 2009 15:27

Vitt, vitt, vitt, ljust, friskt och skönt ... men nu räcker det! Och så skall det komma mer?! Hundarna är ju rena i alla fall *ler*.



I tisdags "drabbades" jag av två återbud och tog ledigt, låg på soffan och slappade. I onsdags var det ordinarie ledighet och dagen spenderades i Värmskog hos mamman och taxarna. Röj i hagen med alla hundar och lite lagom freestyleträning med Vinga. Övriga veckan har spenderats i hundhåret på trimmet med diverse mysiga fyrbenta. Det har blivit nya frisyrer på cairnterrier, dvärgschnauzer, springer spaniel, blandraser och annat smått och gott.


Igår kväll träffade vi Lina och Zing i p-huset för ett pass freestyle. Lina påminde mig om något jag var väldigt bra på tidigare, när jag gick klickertränarutbildningen till exempel, nämligen att dela upp passen i tid och antal repetitioner. Oj, vad jag har blivit kass på det! Tog oss i kragen och körde max sex omgångar per kommando/shapat moment och det gick genast så mycket bättre med högre procent rätt utförda övningar. Jobbade med baby-moment, som snurr, front, rulla och en del stadga. Vinga behöver återgå till grunderna med jämna mellanrum för att hålla ihop. Glädjande är i alla fall att damen verkar vara tillbaka i sitt vanliga jag igen, efter den tillfälliga svacka vi haft under vintern. Tänker köra mitt munkprogram igen nu när utomhussäsongen snart drar igång, men väljer att skippa vandringsstaven eftersom den verkar störa Vinglissen en aning för mycket.



Imorgon skall jag ta en sväng till Karlstad BK's agilitytävling och få inspiration till kommande träningspass med Semlan. Har en hel del kurser inplanerade för hennes del under våren och det kommer bli en massa åkande fram och tillbaka över Sverige, men det är det värt! Några kurser på hemmaplan blir det oxå naturligtvis!


Ha en trevlig helg! / Johanna

Av Johanna Lehman - 5 februari 2009 16:50

... har jag blivit, av Emma Willblad, här i bloggen. Utmaningen går ut på att öppna sjätte mappen ibland bilderna på datorn och hämta sjätte bilden i den mappen, lägga ut den i bloggen och berätta lite om bilden. Så här kommer min bild ...



... på borderterriern Dennis med matte Elisabeth på rallykurs här på KHC i somras. Dennis har oxå gått diverse allmänlydnadskurser här och håller utöver rally även på med agility och tävlingslydnad ... eller hur matte? *ler*


I utmaningen ingår oxå att utmana ytterligare 6 personer. Jag utmanar följande:


Terese www.bismas.se

Amilla amillaslillaflock.blogspot.com/

Maria www.freewebs.com/heffaochella/

Lina www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=5040

Therése www.freewebs.com/hollykira/

Christina welcome.to/sigill

Av Johanna Lehman - 1 februari 2009 16:39

Veckan som varit har som vanligt gått i hundhårets tecken. Nu börjar folk tröttna på vinterkalufsen och diverse hårbollar dyker upp på trimmet. Tänk att det finns hundar under all denna päls ...



Idag har jag och mamman varit på Värmlands Taxklubbs årliga vinterutställning, som denna gång höll till i Slottsbrons Folkets Hus, alldeles på hemmaplan, med andra ord! Ettan gjorde officiell utställningsdebut med bravur och lyckades faktiskt fixa ett förstapris ... lilla skruttan!



Såg ett par av mina trim- och kursvovvar innan vi åkte hem, bland annat den här strävhårsdamen ...


... Freja, ägare Bo & Lena Johansson, Grums. Hon ställdes i valpklass med Hp och en andraplats som resultat. Grattis! Mina övriga kunder får jag så småningom veta resultatet på, hoppas jag *ler*.


Jag och Vinga fick agera pausunderhållning på utställningen, med en liten freestylegenomgång och uppvisning. Vi körde en sväng till musik och Vinglissen uppförde sig riktigt bra, trots ettriga små taxar som tyckte hon var stor och ful *ler*. I andra pausen för dagen dömde jag "barn med hund", en gren av utställandet där den unga handlern granskas istället för hunden. Tre riktigt duktiga tjejer fick jag döma i ringen idag. Kul att se att det finns påfyllning till uställningskretsarna!


Under eftermiddagen har det blivit en del pappersarbete och så har jag äntligen uppdaterat mina hemsidor. Tänk att allt skall gå så segt ibland *ler*!


Ha en fortsatt trevlig söndag! / Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards