Alla inlägg under september 2009

Av Johanna Lehman - 29 september 2009 18:22

Spanat hela dagen efter Per Östers bilder från SM och nu är de utlagda på: http://www.hundfoto.com/Freestyle/SM2009/


Här är vårt Svenska Landslag ...


Lina & Zing (SM-guld)


Linda & Holly (SM-silver)


Li & Grynet (SM-brons)


Frida & Poppy (SM 4:a)


Susanne & Oscar (SM-5:a)  

Av Johanna Lehman - 29 september 2009 10:58

Kolla in artikeln om Lina och Zing i NWT: http://www.nwt.se/mera/vara_husdjur/article591151.ece

Av Johanna Lehman - 28 september 2009 08:48

... LINA & ZING TILL SM-GULD I FREESTYLE 2009



NI ÄR GRYMMA!

Av Johanna Lehman - 26 september 2009 20:39

SM dag 1 är nu avklarad! Och med riktigt spännande resultat ... Lina och Zing ligger på 1:a platsen inför morgondagens final, efter att ha presterat ett kanonprogram med fart och säkerhet. Värst var det nog för mig och Lena som satt vid ringside och svettades Flört Var det spännande idag ... hur skall det inte bli imorgon??


Jag och Semlan hann med en start i klass 1 på den officiella tävlingen under eftermiddagen. Det kändes bra och vi fick kommentaren "showig matte med charmig hund" vilket var ett stort framsteg för både mig och Semlan. Poängen räckte dock inte långt men vi är ändå nöjda med starten. Det känns bättre för varje start och programmet kommer bli riktigt bra med mer träning.


 Återkommer på måndag med fullständig rapport från tävlingarna!


Ha en fortsatt trevlig helg och håll tummar och tassar imorgon! / Johanna

Av Johanna Lehman - 24 september 2009 13:35

Imorgon bär det iväg till Stockholm och freestyle-SM, tillsammans med Lina, Lena, Mysko, Zing, Offa och Semlan. Fullt hus i lilla husbilen Skrattande men kul skall det bli. Men innan avresa skall det hinnas med kurskväll samt ett helt gäng trimvovvar. I eftermiddag blir det mera bad och ett par klippningar och just nu har jag chow-chowen Akki på tork inne på trimmet ...


Gullige Akki!


Ikväll skall det oxå hinnas med packning och ett par träningspass med Semlan och imorgon skall Vinga och Vanda bo hos mamman i väntan på att bli hämtade av helgens hundvakter. Imorse var Vinglissen på rehab igen och idag kändes muskulaturen mjukare och rörelsestörningen mindre när vi promenerade i korridoren. Idag blev det oxå ett pass i trasken och där syntes fortfarande en ordentlig ovilja att använda höger fram. Men, nu har vi fått fler och nya övningar att jobba med hemma och hoppas verkligen att tanten skall hålla när vi väl fått igång henne igen. Tråkigt bara att inte få veta orsaken till det onda Rynkar på näsan Är det något tillfälligt, eller bestående?


Nu hejar ni ordentligt på mig och Semlan i klass 1 på lördag och håller alla tummar för Lina och Zing på SM-tävlingarna lördag och söndag. Fullständig rapport från helgen kommer på måndag!


Ha en fortsatt trevlig torsdag och en härlig avslutning på veckan! / Johanna

Av Johanna Lehman - 21 september 2009 17:23

I fredags kväll bestämde jag och mamman oss för att göra plommonsylt och plommonpaj av alla goda plommon jag fått av Susanne. Efter ett par timmars krånglande och skrattande avnjöt vi god paj med vaniljsås och hemmagjord sylt ... mums! Men, att man kan lyckas ställa till det så vid ett pajbak, mycket konstigt!


I lördags träffade vi Lina och Zing för freestyleträning på jobbet. Till helgen åker vi på SM i Stockholm men Selma får nöja sig med tävlan i Klass 1 på lördagen. Resten av tiden skall vi ägna åt att heja fram racerpumin till en bra placering på SM.


Idag och resten av veckan är det högtryck på trimmet, samt kurs tisdag och torsdag. Onsdag kväll har jag inget planerat och vore tacksam om jag slapp förslag  Flört Behöver som många så gärna påpekar, prova på en hemmakväll som omväxling!


Avslutar dagens inlägg med en bild (knyckt på takttazzarna.se)på lilla Ösa. Knappt två veckor kvar till leverans nu ... Ha det gott! / Johanna


  



Av Johanna Lehman - 17 september 2009 10:08

Idag vill jag skicka en stor kram till alla som förgyller min vardag. Alla kursare som ger mig så mycket, alla vänner som ställer upp med som hundvakt och hjälper till med smått och gott. Arbetskamraterna som livar upp stämningen på jobbet. Och så ett par extra kramar till mamman som fixat så jag äntligen fått TV i nya huset, Lena som hjälper till med Vingas rehab, Madde S som är värdefull avlastning på trimmet och så Eike som låter mig ta hand om lilla Ösa, en mycket efterlängtad valp (snart hämtning Skrattande Bilden lånad på takttazzarna.se) ...


  


Idag är det som vanligt full fart på trimmet. Det är fortfarande ungefär en månads väntetid så boka innan hunden är övervuxen för att vara säker på fixad höstfrisyr. Tre kursstarter har vi den här veckan. Överkurserna i måndags med vovvar och förare som kommit lite längre i träningen, Apportering grund igår, med retrievers som skall bli färdiga apportörer någon gång i sin karriär, och så Lös Hund ikväll med ett gäng unga hundar som skall få bättre vardagslydnad. Några nya och några gamla ekipage, alla lika spännande att följa!


Ha en härlig torsdag! / Johanna

Av Johanna Lehman - 11 september 2009 14:40

I onsdags tog vi sovmorgon, jag och vovvarna, och styrde in till Karlstad vid 13-tiden för att "akutklippa" pudeldamen Alice som var på besök från Skåne. Alice gick på dagis tidigare och var då stamkund på trimmet men har inte lyckats träffa riktigt rätt när det gäller frisör i nya hemstaden. Söta Alice är så duktig på trimbordet och jag hoppas och tror att matte och husse var nöjda med sin nyfrissade tjej efter besöket.




På onsdagseftermiddagen var jag och Vinga på rehabbesök på djursjukhuset och det konstaterades att hon är allt annat än frisk, alltså hade jag rätt i känslan jag fick efter besöket på Strömsholm. Hon ömmar i muskler och leder och rör sig underligt, så det blir att starta med korta koppelpromenader och massage två gånger per dag under två veckor. Sedan blir det återbesök för att kolla hur läget ser ut. Stackars min lilla skrutta, undrar om du nånsin kommer tillbaks till din gamla form?



Nu har jag två hundar kvar att snygga till innan helgen, plus ett par kloklippningar före stängning. Sedan skall vi hem och städa, jättekul fredagspyssel Cool, och så blir det tidigt i säng!


Ha en trevlig helg! / Johanna  

Ovido - Quiz & Flashcards