Alla inlägg under januari 2008

Av Johanna Lehman - 31 januari 2008 14:53

Igår tog jag mig en ledig onsdag, igen ... skönt. Hade tänkt att greja i trädgården men det gick ju inte alls. Vaknade till vitt och kallt. Gick en skogspromenad med ett par av hundarna, handlade lite och tränade ett kort pass med Vinga. Uppdaterade virusskyddet på datorn och det går inte direkt fort. Fick hålla mig uppkopplad i en och en halv timme, inte lätt att inte ha bredband! Måste göra något åt detta, snarast, om jag inte skall bli helt tokig!


Idag har jag jobbat förmiddag på trimmet och har ett gäng kloklippningar i eftermiddag. Oxå hunnit med en timmes träning med Vinga på klubben, helt ensamma i bitande blåst och ett stenhårt snötäcke. Hon var en aning okoncentrerad och distraherad av blåsten först. Behöver verkligen träna i olika miljöer. Annars gick passet bra. Jobbar just nu med längre och svårare distansarbete och frivilla ingångar på höger sida i workposition. Fick ganska bra kläm på det till slut.


Har oxå varit och hämtat några jackor som legat hos tryckaren ett tag. Ni som vet att ni beställt, kom gärna förbi och hämta era jackor.


Ikväll blir det en tur till tippen med en massa skrot hemifrån och imorgon blir det ytterligare en heldag på trimmet. Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 28 januari 2008 15:08

I lördags efter kursen körde jag ett ganska ordentligt pass med Vinga. Hon börjar få kläm på de nya rörelserna nu och vi har lagt mycket fokus på att backa långt ifrån mig för att få ett distinktare distansarbete. Igår blev det inte mycket träning. Vaknade med idén att vända upp och ner på hela övervåningen, städa, flytta möbler, sortera papper, sätta upp tavlor mm. Det blev en stor förvandling kan jag lova. Har typ inte fixat till ordentligt sedan vi flyttade in, och det var ju några år sedan *ler*.


Idag har det varit trimjobb på förmiddagen, lite pyssel inför februaris kursstarter och på eftermiddag kom Terese hit med sina staffar och agerade störning när jag tränade med Vinga. Körde igenom hela uppvisningsprogrammet, tränade långa backanden och en del på de nya momenten. Vinga var jätteladdad och jobbade bra, trots störningen. Kul!


Här kommer lite trim och dagisbilder från eftermiddagen ...


... vorstehkille på trimbesök ...


... busige Moltas på dagis ...


... dagisboxern Disa ...


... fieldspanieln Lucas ...


... lurvlagotton Parma ...


... så här kan man oxå ligga ... curlytiken Mitchell och mopsfröken Selma ...


... eller så här ... welchtiken Thuja!


Imorgon blir det heldag på trimmet. Ha det gott! / Johanna



Av Johanna Lehman - 26 januari 2008 13:29

Idag har det varit en del aktiviteter här på KHC. Lena J hade ringträning för VTK's medlemmar och jag hade kurs med Terese Anderssons valpköpare, ett helt gäng härliga staffevalpar och deras ägare. Jättekul! De lär sig så otroligt fort i den åldern ... hundarna alltså *ler*! (Även ägarna naturligtvis ...) Här kommer lite bilder från dagen ...


... obligatorisk gruppbild med sprattliga valpar ...


... targetträning är kul ...


... vart är min godis ....


... på spaning ...


... paus ... eller nåt ...


... mera target!


Nu skall jag ut och träna en sväng med de egna! Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 25 januari 2008 17:45

Den här veckan har bara rusat förbi. I onsdags var jag ledig (skall försöka vara det ett tag framöver för att kompensera för helgjobb och kurskvällar) och passade på att pyssla en del hemma. Igår och idag har det varit heldagar på trimmet och en hel hög med pappersarbete. Har suttit med kursstartsplanering hela veckan och börjar bli klar. Återkommer på mail och telefon efter helgen om hur grupperna kommer att se ut.


I eftermiddags fick jag rycka ut och hjälpa en hundägare fånga in en liten rymling. Vilket frö ... husse hade promenerat med hunden i en timme och när han skulle koppla henne blev det tvärstopp. Jakten på tiken hade pågått i en och en halv timme när jag kom, stackars husse, och det var mycket spring kvar i hundbenen ... men mig gillar hon inte och då blev husse plötsligt populär igen. En mycket nöjd husse, som äntligen fick åka hem med sin hund. Tanken inför helgen blir alltså ... jobba stenhårt med en säker inkallning och rymmer hunden, ja då mister den privilegiet att få vara lös! Så är det i alla fall hemma hos mig!


Helgen som kommer går i hundträningens tecken. Imorgon har jag klickerintroduktion för ett gäng staffevalpar och deras ägare. Skall bli mycket intressant! Efter kursen blir det lite trimjobb och på söndag skall jag träna freestyle med Vinga. Blivit lite dåligt med träning ett tag men nu måste vi komma igång. Skall köra en liten uppvisning på taxklubbens utställning i Kil och så skall jag tävla i Gävle i maj om inget kommer emellan, typ löp ... Har i alla fall bestämt låtar, både till uppvisningen och tävlingen. Har en del nya moment på gång oxå, så det krävs lite jobb!


Ha en trevlig helg och hoppas på lite sol, tack! / Johanna

Av Johanna Lehman - 21 januari 2008 13:32

Den här helgen har det varit mycket lugnt på träningsfronten. Har själv legat på soffan med feber och mått skrutt, men idag är jag tillbaka på jobbet som vanligt. Ikväll skall jag jobba hemma med klipphundar.


Min första kund imorse var en relativt ung hund som redan börjat få tendenser till tandsten. Matte lämnade in hunden för att rensa bort det lilla som var, en mycket god idé. Under förmiddagen har vi haft inne värsta skräckexemplet, en hund som bara var inne för klippning, inte tandvård. Så här får det absolut inte se ut!


 


Visserligen en gammal hund ... men ändå! Hunden är nu skickad vidare till veterinär. Så mitt råd är: Håll ordning i munnen på era hundar. De drabbas av tandvärk, precis som vi, och sekundära infektioner är inte ovanliga i samband med tandsten och tandbortfall. Vissa raser har lättare för att utveckla tandsten än andra, men det är ju så enkelt att kolla upp. Man kan hålla efter tänderna med Plaque Off, ett pulver som hjälper till att reducera uppkomsten av tandsten och den dåliga andedräkt som gärna hänger med. Man kan ge hunden tuggben och man kan borsta tänderna på hunden. Går det över styr så gå till veterinär. Vi på KHC kan hjälpa er med borttagning av mindre mängder, men i vissa fall måste antibiotika sättas in i samband med skrapningen.


Hem och kolla in gaddarna! Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 18 januari 2008 17:33

Det roligaste med mitt jobb är nog att man får träffa så många olika sorters hundar, stora och små, raser och blandraser. Jättekul! Här kommer lite bilder från torsdagen och fredagen på trimmet ...


... helfrissad leonbergertjej ...


... nerklippt perro ...


... ung bouvier i bruksfrisyr (skägg och ögonbryn sparade för framtiden) ...


... liten spansk gatublandis som fått ny, kort vinterfrisyr!


Nästa vecka rullar det på som vanligt på trimmet. Skall oxå se till att fixa kursdatum för februarigrupperna under veckan. Snart är det dags!


Ha det gott i helgen! / Johanna

Av Johanna Lehman - 15 januari 2008 18:22

Igår och idag har det varit fullt ös på jobbet. Känns i kroppen att det varit en del trimhundar, alltid lite slitigare än klippningar och bad. Imorgon tar jag mig ledigt och kommer bara in till stan för att ha ringträning för taxklubben. Här kommer lite bilder från trimmet ...


... liten nyklippt blandis ...


... mycket busig shitzu *ler* ...


... australisk terrier, på mattes begäran anpassad till svensk vinter ...


... och så en shitzu till!


Ha det gott! / Johanna

Av Johanna Lehman - 12 januari 2008 12:50

Inne i stan och jobbar och passar på att uppdatera med lite bilder från trimveckan som gått ...


Holly, bordertant och dagisfrökenhund ...


Utställningstrim av settervalp ...


... och en till!


Cockertjej i vinterfrisyr!


Storpudeltiken Alba inne på service!


Kerrybuset Wilda i kort vardagsfrisyr!


Ha en fortsatt trevlig helg i regnet! / Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards